Poradnik fotografii produktowej

Po pierwsze należy wybrać odpowiednie światło – najlepszym wyborem będzie światło dzienne. Zdjęcia wykonywane poza profesjonalnym studiem powinny być robione wczesnym popołudniem, uzyskamy wtedy najlepszy efekt. Lampy w sesjach produktowych powinny pełnić jedynie rolę wspierającą naturalne naświetlenie, nie jest zalecane, żeby odgrywały one pierwszoplanową rolę.

Przy ustawianiu świateł zwrócić należy uwagę również na inną ważną rzecz, jaką jest cień, który nie powinien w żaden sposób przytłaczać fotografowanego produktu, polecane jest korzystanie z dyfuzora do flesza, który sprawi, że światło rozprowadzane będzie w sposób bardziej równomierny i naturalny.

Kolejną sprawą jest tło, najlepiej sprawdza się tło białe, neutralne – bez zbędnych dodatków oraz rzucających się w oczy kolorów (chodzi o to, żeby to fotografowany produkt był najbardziej zauważalny). W fotografii produktowej funkcjonuje powszechne przekonanie, że najlepszym typem tła jest tzw. krzywa nieskończoności, która umożliwia skupienie wyłącznej uwagi na obiekcie fotografowanym. Aby taki efekt uzyskać, należy zgiąć kawałek białego papieru lub płótna (w zależności od wielkości fotografowanego obiektu) oraz umieścić obiekt do na samym środku takiego tła.

Ważną rzeczą, pomijaną przez większość osób wykonujących zdjęcia produktów jest konieczność korzystania ze statywów m. in. w celu otrzymania odpowiedniej ostrości, nawet jeżeli zdjęcia wykonywane są zwykłym smartfonem, to na rynku znaleźć można wiele modeli statywów, które przeznaczone są właśnie specjalnie dla takich urządzeń – warto, a nawet należy z tego skorzystać.

Przy obróbce zdjęć produktów, najważniejszą zasadą jest stawianie na naturalność – używanie filtrów nie jest polecane, zdjęcie powinno jak najbardziej odzwierciedlać rzeczywistość, o to przecież chodzi klientowi, dlatego też fotografia produktowa musi zachowywać odpowiednią perspektywę, tak aby klient był w stanie ocenić rozmiar, wielkość oraz wysokość oferowanego produktu.

Jest jednak jeszcze jedna bardzo ważna sprawa, a mianowicie odpowiednie przygotowanie fotografowanego produktu, o czym wiele osób zapomina – brudnego produktu, któremu zrobiono by nawet najbardziej olśniewające zdjęcie, nie kupi prawdopodobnie nikt, to samo z ubraniami – pomięte bluzki czy sukienki to plaga internetowych aukcji, wciąż wiele osób wykonujących tego typu fotografie nie zwraca uwagi na jakość przygotowanego obiektu, co jest ogromnym błędem.

Stosując się do wyżej wymienionych porad, z pewnością uda się nam wykonać dobre zdjęcia produktów, pamiętajmy jednak o tym, jaki jest główny cel tego typu fotografii, którym jest przede wszystkim wzrost sprzedaży. Jeżeli więc chcemy, żeby cel ten był spełniony, musimy przede wszystkim dobrze poznać potencjalnych klientów i dostosować fotografie do ich gustów i wymagań, które mogą się różnić w zależności od dedykowanej grupy docelowej.

Światło dzienne jest najlepszą z możliwych opcji. Jeśli przeprowadzamy sesję poza studiem, zdjęcia należy robić wczesnym popołudniem, kiedy moc i dystrybucja światła na planie będzie najbardziej odpowiednia. Lampy na sesji produktowej powinny raczej tylko wspierać naświetlenie, a nie odgrywać pierwszej roli na planie. Do profesjonalnych zdjęć produktowych przyda się mieć światła ciągłe (zestaw z parasolką) czy też softbox.

Przy ustawianiu świateł należy także zastanowić się nad cieniowaniem produktu na planie. Warto unikać tzw. ciężkiej cieni, która powstaje, gdy moc i wielkość źródła światła są mniejsze w porównaniu do gabarytów produktu. Fotografowie radzą dążyć do tzw. efektu miękkiej cieni. Jak uzyskać taki efekt? Do tego możemy użyć tzw. dyfuzora do flesza. Dzięki niemu światło będzie rozprowadzane delikatnie i w bardziej równomierny sposób.

Przy sesjach produktowych najlepiej sprawdza się neutralne białe tło bez zbędnych dodatków i kolorów. Dzięki temu uwaga klientów będzie zwrócona tylko na produkt. W fotografii packshotowej często można się spotkać z terminem tzw. krzywej nieskończoności. Jest to specjalny typ tła tworzący optyczną iluzję nieskończoności. Jak potwierdzają testy, taki rodzaj tła jest najbardziej korzystny właśnie przy fotografowaniu produktów, bo ułatwia skupić uwagę wyłącznie na obiekcie. Aby stworzyć tzw. krzywą nieskończoności wystarczy zgiąć kawałek białego papieru (dla mniejszych produktów) czy płótna (dla większych obiektów), by powstało wygięcie. Wówczas produkt powinniśmy umiejscowić na samym środku tła.

W poszukiwaniu odpowiedniego kadru powinniśmy przeprowadzić kilka testów i spróbować robić zdjęcia produktom z różnej perspektywy, by w końcu znaleźć kadr końcowy. Mała uwaga! Na zdjęciach packshotowych musimy zawsze przekazać jak najdokładniej prawdziwy wygląd produktu, czyli poprawny rozmiar, wielkość i wysokość.

Im większe jest makro zbliżenie, tym trudniej jest utrzymać aparat w nieruchomości. Przy robieniu zdjęć packshotowych należy dodatkowo się zabezpieczyć i korzystać na planie z dobrego statywu. Tylko wtedy nasze zdjęcia nie będą poruszone, a ostrość będzie odpowiednia. Coś dla amatorów wykonujących zdjęcia smartfonem? Na rynku możemy znaleźć wiele modeli statywów specjalnie dla urządzeń mobilnych.

Przy obróbce packshotów postaw na naturalne ujęcia. Dobrze oświetlone i prawidłowo wykonane zdjęcia zawsze się obronią. Używanie filtrów (np. retro) kojarzy się raczej z amatorstwem. Nie polecamy!

Przed oddaniem sesji nie zapomnij dać odpowiednie nazwy wszystkim wykonanym packshotom. Z reguły najczęściej stosowaną techniką jest wpisanie nazwy produktu lub przy większych zleceniach zapisanie zdjęć według kodów sprzedażowych.

Kiedy obiekt ma zostać sfotografowany wśród prawdziwych przedmiotów, twoim zadaniem jest stwo­rzenie naturalnego otoczenia, bez przesadnej aranżacji, poprzez wykorzystanie niewielkiej liczby ak­cesoriów i uzyskanie za pomocą światła odpowiedniego nastroju. Przedmiot nie może być przy tym przedstawiony na tle nieuporządkowanej sceny, ale ma stanowić dominujący element obrazu. Pomocne oka­żą się jasne, jednobarwne lub znajdujące się poza obszarem głębi ostrości tła, możliwie wyraźnie kontrastu­jące z przedmiotem. Przednia strona obiektu, a więc ta zwrócona w stronę oglądających, powinna być od­wzorowana jak najdokładniej. Musi być dominującym elementem obrazu, a sam przedmiot – że tak powiem – wychodzić ku oglądającym. Oświetlenie przedmiotu jasnym światłem sprawia, że jego bryła zostaje wyraź­nie zarysowana i wyodrębniona z tła, dzięki czemu powstaje czysty i przyjemny dla oka obraz. W tym celu warto użyć wspomnianej już wcześniej dużej tafli szkła. Delikatnie rozświetlona smugą światła i znajdująca się w obszarze nieostrości ściana stanowi tło, które wraz z jedynym niezbędnym rekwizytem – białym ręczni­kiem skupiającym na sobie także nieco światła – tworzą obramowanie i są przeciwwagą dla pojemnika znaj­dującego się po lewej stronie. Teraz wystarczy jedynie kilka kropli wody lub baniek mydlanych, by skierować wzrok widzów we właściwe miejsce i nadać zdjęciu odpowiednią siłę wyrazu.

Źródło: Fotografia produktowa Warszawa

 

Więcej z branży

Informatyk grafik - Czyli grafik komputerowy który poza projektowaniem potrafi zadbać o swój sprzęt komputerowy jak i sprzęt w firmie. Często taka osoba pracuje w mnijszych firmach gdzie sporadycznie potrzebna jest osoba techniczna do małych napraw. Krótko mówiąc informatyk grafik to taka złota rączka w świecie IT i grafiki

Projektant stron internetowych – Grafik ten znany jest również pod pojęciem Web Designer. Jak sama nazwa wskazuje, specjalista taki zajmuje się opracowaniem szaty graficznej stron internetowych. Zakres czynności tej kategorii grafików wykracza jednak zwykle poza samo opracowanie szablonu. Zlecając pracę Web Designerowi możemy liczyć na to, że opracowaną przez siebie szatę graficzną zmieni w pełni funkcjonalny interface witryny, który po przypisaniu do odpowiedniej domeny stanie się stroną internetową. Mimo, że Web Designerzy zapewniają usługi o bardzo szerokim spektrum, należy mieć na uwadze, że część zadań związanych z postawieniem serwisu powinno się zlecić osobom trzecim. W szczególności do czynności, o których tutaj mowa, należy zaliczyć zakup domeny, zapewnienie hostingu, czy też stworzenie tekstów, które mają pojawić się w serwisie.

Projektant interfaceów – Grafik ten, podobnie jak projektant stron internetowych, zajmuje się opracowaniem szat graficznych, które następnie zostają przeprogramowane w funkcjonalna całość. Różnica polega na tym, ze projektant interfaców specjalizuje się w wykonywaniu grafik, które zostaną wykorzystane nie w stronach internetowych, lecz w programach i aplikacjach. Chodzi tu tak o menu główne w grze komputerowej, jak i wykonanie przycisków do aplikacji na smartphona.

Zarobki jak w każdej pracy są zależne od miasta w jakim mieszkamy, doświadczenia i umiejętności. Osoba początkująca zaczyna od niskich stawek 2000 - 2500zł miesiecznie. Grafik bardziej zawansowany 3000zł do 4000zł. Grafik specjalizujący się w grafice 3D, dobry ilustrator, dobry projektant interfejsów w dużym mieście może liczyć na zarobki 6000zł i w górę. 

Grafik komputerowy zapewnia kompleksową obsługę w swojej dziedzinie. Nie można jednak wymagać od grafika tego, by dokonywał czynności wykraczających poza zakres jego obowiązków. Dobrym przykładem są graficy zajmujący się projektowaniem stron internetowych. Są oni odpowiedzialni za stworzenie interfacu oraz grafiki witryny i jej podstron. Po ich stronie leży zmienienie projektu graficznego serwisu www w funkcjonującą całość. Jak już wspomniano, nie można jednak wymagać od grafika, by zakupił domenę, zapewnił hosting czy napisał teksty na stronę (chyba, że w umowie wyraźnie zastrzeżono, że takich czynności się podejmie).

Mimo, że istnieje wiele kategorii grafików, to wszyscy oni posiadają cechy wspólne. W szczególności cechą wspólną wszystkich grafików jest to, że czas, którypoświęcają na stworzenie danego projektu, to nie tylko godziny spędzone przed programami graficznymi. To także czas wykorzystywany na badania rynku czy opracowywanie koncepcji. Najbardziej typowym przykładem może być opracowanie wizytówki albo logo. Czas poświęcony na wykonanie ostatecznej wersji jest nieporównywalnie krótszy od tego potrzebnego na określenie, jakie logo będzie najbardziej odpowiednie dla danej branży oraz jaki układ elementów będzie prezentował się najlepiej.

Kolejnym elementem wspólnym charakterystycznym dla przedstawicieli tego zawodu jest brak związania grafikaz konkretnym miejscem pracy. Ze względu na fakt, że głównym narzędziem pracy grafika jest komputer, jego mobilność jest ograniczona jedynie dostępem do elektryczności oraz Internetu. Poszukując grafika nie powinniśmy ograniczać się więc do terenu zamieszkiwanej przez nas miejscowości. Powinniśmy natomiast poszukiwać osoby, której specjalizacja najbardziej odpowiada zleceniu, które zamierzamy jej powierzyć.

Wspólną cechą wszystkich grafików jest także to, że współpraca z nimi nie wymaga spotkania w cztery oczy. Wszystkie wytyczne jesteśmy w stanie powierzyć za pośrednictwem poczty elektronicznej, ewentualnie podczas rozmowy telefonicznej.

Niezależnie od specjalizacji, każdy grafik zmuszony jest do stałego rozwijania swoich umiejętności. Profesja grafika podlega nieustannym przemianom. Z roku na rok produkowane są komputery, które przewyższają swoją mocą obliczeniową dotychczasowe modele. To samo dotyczy oprogramowania. Softwere obecnie dostępny na rynku daje znacznie większe możliwości niż jego wcześniejsze wersje. Wywołuje to konieczność stałego zakupu nowego sprzętu i oprogramowania, ale również ciągłej nauki. Nie jest możliwe nadążanie za pojawiającymi się zmianami bez ciągłego dokształcania się.

Zamykasz komputer, wsiadasz do auta i kierujesz się wprost do pracy. Jak zwykle poranne korki zdecydowanie utrudniają drogę, którą przy braku ruchu byłbyś wstanie pokonać w czasie kilkunastu minut. Przez to masz jednak czas się rozejrzeć.

Na budynku przed tobą ktoś wywiesił nowiutki bilbord zachęcający do zakupu auta marki Citroen. Z twojej prawej strony zalotne spojrzenie rzuca kobieta z reklamy salonu odzieżowego. Dojeżdżasz pod pracę. Ponieważ pracujesz w centrum miasta, zaczepia Cię młoda dziewczyna wręczając ulotkę z ofertą studiów podyplomowych. Wchodzisz do bura.

Twój szef rozmawia właśnie z jakąś nieznaną Ci osobą. Nagle woła Cię, byś przywitał się z nieznajomym. Ten uśmiecha się, ściska twoją dłoń i wręcza wizytówkę. Patrzysz na nią. Ktoś naprawdę dobrze dobrał kolory i czcionkę. Wracasz do swojego biurka z wizytówką w dłoni.

Nagle dopada Cię pewna refleksja. Począwszy od designu twojej ulubionej strony internetowej, przez wręczoną Ci ulotkę aż do wizytówki, wszystko, na co natknąłeś się w swojej drodze do pracy było dziełem przedstawicieli  jednego zawodu. Zawodu,  który pojawił się niedawno, a jak widać, zupełnie zdominował aspekt wizualny dzisiejszego świata. Zawód ten, to oczywiście grafik komputerowy.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie będzie widoczny.


*