Niedroga fotografia studyjna

Gdy masz pasję, ale nie stać cię na studio

Wielu początkujących fotografów ma bardzo trudny start, bo spora konkurencja i konieczność poniesienia dużych wydatków paraliżują ich rozwój i czasami całkowicie rujnują motywację. Osoby specjalizujące się w fotografii studyjnej mogą czuć się zniechęcone głównie tym, że nie są w stanie niedrogo kupić potrzebnego wyposażenia. Na szczęście jest kilka możliwości zminimalizowania kosztów, na przykład stworzenie lokalu w swoim mieszkaniu – wystarczy jeden większy pokój z mniejszym obok, a jeśli będzie się przyjmować klientów, dodatkowo trochę miejsca na poczekalnię. W bloku czy innej regularnej zabudowie będzie ciężko coś takiego zorganizować (zostają ewentualnie piwnice/garaże/strychy, które po odpowiedniej adaptacji również dają radę), ale w przypadku domów wolnostojących jest to jak najbardziej możliwe. Kolejną dobrą metodą zaoszczędzenia na początek jest nabycie używanego sprzętu i wyposażenia. Warto obejrzeć różne portale aukcyjne i serwisy z ogłoszeniami pod kątem tego typu propozycji. Czasami znaleźć można nawet opcje darmowe, kiedy ktoś chce szybko pozbyć się posiadanego sprzętu.

Tańsze substytuty

Co prawda profesjonalne studio musi zostać wyposażone w odpowiedni sprzęt, ale w większości przypadków na początku można niektóre rzeczy pominąć. Zamiast kupowania wielu lamp do różnych celów, można pozostać przy zwykłych błyskowych oraz nabyć dobrej jakości dyfuzor. Akcesoria do dyfuzora potrafią świetnie modyfikować oświetlenie, a nie kosztują tak dużo, by znacznie obciążyć budżet. Dodatkowo niektóre z nich dostępne są bez konieczności kupowania czegokolwiek – przykładem jest papier dyfuzyjny służący do zmiękczania światła padającego na scenę. Papier taki kupuje się, ale z braku możliwości nieźle zastępuje go papier śniadaniowy, agrowłóknina poddane odpowiedniej obróbce.

Więcej z branży

Zamykasz komputer, wsiadasz do auta i kierujesz się wprost do pracy. Jak zwykle poranne korki zdecydowanie utrudniają drogę, którą przy braku ruchu byłbyś wstanie pokonać w czasie kilkunastu minut. Przez to masz jednak czas się rozejrzeć.

Na budynku przed tobą ktoś wywiesił nowiutki bilbord zachęcający do zakupu auta marki Citroen. Z twojej prawej strony zalotne spojrzenie rzuca kobieta z reklamy salonu odzieżowego. Dojeżdżasz pod pracę. Ponieważ pracujesz w centrum miasta, zaczepia Cię młoda dziewczyna wręczając ulotkę z ofertą studiów podyplomowych. Wchodzisz do bura.

Twój szef rozmawia właśnie z jakąś nieznaną Ci osobą. Nagle woła Cię, byś przywitał się z nieznajomym. Ten uśmiecha się, ściska twoją dłoń i wręcza wizytówkę. Patrzysz na nią. Ktoś naprawdę dobrze dobrał kolory i czcionkę. Wracasz do swojego biurka z wizytówką w dłoni.

Nagle dopada Cię pewna refleksja. Począwszy od designu twojej ulubionej strony internetowej, przez wręczoną Ci ulotkę aż do wizytówki, wszystko, na co natknąłeś się w swojej drodze do pracy było dziełem przedstawicieli  jednego zawodu. Zawodu,  który pojawił się niedawno, a jak widać, zupełnie zdominował aspekt wizualny dzisiejszego świata. Zawód ten, to oczywiście grafik komputerowy.

Projektowanie graficzne to szerokie pojęcie, które obejmuje zarówno pracę z grafiką wektorową (samodzielne tworzenie obrazów), jak i z grafiką rastrową (przekształcanie i poprawianie zdjęć). Oprócz tych dwóch popularnych dziedzin projektowanie graficzne obejmuje również tworzenie grafik 3D, jak i prace związane ze składem i przygotowaniem tekstu do druku (DTP).

Jakie prace najczęściej zleca się grafikom? Do branżowej codzienności należy projektowanie grafik na media społecznościowe, na blogi firmowe, wszelkie typy ulotek, reklamówek, katalogów i plakatów promocyjnych.
To jednak dopiero początek długiej listy – po nich plasują się zlecenia na przygotowanie grafik i całych layoutów na strony www lub do aplikacji mobilnych. Każdy element, jaki widzisz na stronie, wyszedł spod ręki projektanta: tu nie ma miejsca na przypadki.

Bardziej złożone prace graficzne to… wspomniane tworzenie logo firmy. Profesjonaliści, którzy poważnie myślą o swojej marce, wiedzą, że logo to wisienka na torcie, jakim jest cały system identyfikacji wizualnej. To właśnie projektowanie takich kompleksowych rozwiązań jest najciekawszym i najbardziej satysfakcjonującym wyzwaniem w pracy grafika.

Jakie jeszcze prace zleca się projektantom w Polsce? Rosnąca popularność e-commerce zwiększa zapotrzebowanie zarówno na profesjonalny retusz zdjęć produktowych jak i… na fotorealistyczne wizualizacje 3D.
3D jest przy tym jednym z ważniejszych trendów w projektowaniu graficznym. Jego możliwości rosną – trójwymiarowe obrazy nie tylko zastępują prawdziwe produkty w katalogach firmowych, ale również oferują przedstawienia przekrojów, modele zamówień czy wizualizacje.

Osobną kategorią prac graficznych jest skład tekstu i przygotowanie go do druku. Wymaga nie tylko dużej cierpliwości i wyobraźni, ale również specjalistycznej wiedzy dotyczącej typografii.

Projektowanie graficzne to szerokie pojęcie, które obejmuje zarówno pracę z grafiką wektorową (samodzielne tworzenie obrazów), jak i z grafiką rastrową (przekształcanie i poprawianie zdjęć). Oprócz tych dwóch popularnych dziedzin projektowanie graficzne obejmuje również tworzenie grafik 3D, jak i prace związane ze składem i przygotowaniem tekstu do druku (DTP).

Jakie prace najczęściej zleca się grafikom? Do branżowej codzienności należy projektowanie grafik na media społecznościowe, na blogi firmowe, wszelkie typy ulotek, reklamówek, katalogów i plakatów promocyjnych.
To jednak dopiero początek długiej listy – po nich plasują się zlecenia na przygotowanie grafik i całych layoutów na strony www lub do aplikacji mobilnych. Każdy element, jaki widzisz na stronie, wyszedł spod ręki projektanta: tu nie ma miejsca na przypadki.

Bardziej złożone prace graficzne to… wspomniane tworzenie logo firmy. Profesjonaliści, którzy poważnie myślą o swojej marce, wiedzą, że logo to wisienka na torcie, jakim jest cały system identyfikacji wizualnej. To właśnie projektowanie takich kompleksowych rozwiązań jest najciekawszym i najbardziej satysfakcjonującym wyzwaniem w pracy grafika.

Jakie jeszcze prace zleca się projektantom w Polsce? Rosnąca popularność e-commerce zwiększa zapotrzebowanie zarówno na profesjonalny retusz zdjęć produktowych jak i… na fotorealistyczne wizualizacje 3D.
3D jest przy tym jednym z ważniejszych trendów w projektowaniu graficznym. Jego możliwości rosną – trójwymiarowe obrazy nie tylko zastępują prawdziwe produkty w katalogach firmowych, ale również oferują przedstawienia przekrojów, modele zamówień czy wizualizacje.

Osobną kategorią prac graficznych jest skład tekstu i przygotowanie go do druku. Wymaga nie tylko dużej cierpliwości i wyobraźni, ale również specjalistycznej wiedzy dotyczącej typografii.

2 Komentarze

  1. Nie wierzę, że można zostać profesjonalistą bez wkładu finansowego. Na początku dobrze jest wziąć np. dofinansowanie, a nie korzystać z biedasposobów i tracić klientów.

  2. Różne sposoby na znalezienie substytutu potrzebnych urządzeń wymagają kreatywności. Nie zgadzam się, że to powoduje utratę klientów. Fotograf z pasją poradzi sobie dzięki swoim umiejętnościom, a nie wyposażeniu.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie będzie widoczny.


*