Zdjęcia produktów prosto ze studia

Jak ładnie sfotografować produkt?

Fotografia studyjna zajmuje się nie tylko uwiecznianiem sylwetek czy twarzy. W studiu bardzo często robi się profesjonalne zdjęcia produktów, wykorzystywane później np. do celów marketingowych czy handlowych. To dość trudna sztuka, wymagająca nie tylko podstawowej wiedzy, ale i sporej wrażliwości. Niełatwo przecież przedstawić zwyczajną rzecz w wyjątkowy, przyciągający wzrok sposób. Do tego łatwo o przekroczenie granicy opłacalności – co z tego, że produkt się sprzeda, jeśli zrobienie jednego dobrego zdjęcia zajmuje kilka godzin?

Jak się okazuje, nawet w niezbyt dobrze wyposażonym studiu i poświęcając niewielką ilość czasu, można wykonać dobre zdjęcia produktów możliwe do wykorzystania na stronach, do zdjęć stockowych itd. Praktycznie jedynym wymogiem „formalnym” jest posiadanie zewnętrznej lampy błyskowej z możliwością regulacji, włączania/wyłączania oraz odpowiedniej blendy. Jeśli chodzi o blendę, może ją zastąpić cokolwiek oferującego podobne właściwości. Z braku laku można posłużyć się białą ścianą, tkaniną czy tekturą. Dzięki wdrożeniu takiej powierzchni światło będzie bardziej miękkie, naturalne i pozbawione ostrych cieni wokół przedmiotu.

Dobre kadrowanie

Przedmioty, jakie są fotografowane w studiu, mogą mieć różne rozmiary. Najmniej problemów jest z tymi niewielkimi, bo wystarczy tylko dobra stabilizacja i znalezienie punktu, z którego dobrze widać daną rzecz. Rzeczy większe, np. meble, duże rośliny, mogą z trudem mieścić się w kadrze. Rozwiązaniem jest przesunięcie się z aparatem tak,  by znaleźć się w większej odległości od przedmiotu i tym samym objąć go w całości. Jeśli jednak studio jest zbyt małe, fotografowanie z bliska grozi np. zniekształceniami, rozmyciem krawędzi. Trzeba umiejętnie wydłużyć ogniskową obiektywu lub przenieść się np. w plener.

Więcej z branży

Informatyk grafik - Czyli grafik komputerowy który poza projektowaniem potrafi zadbać o swój sprzęt komputerowy jak i sprzęt w firmie. Często taka osoba pracuje w mnijszych firmach gdzie sporadycznie potrzebna jest osoba techniczna do małych napraw. Krótko mówiąc informatyk grafik to taka złota rączka w świecie IT i grafiki

Projektant stron internetowych – Grafik ten znany jest również pod pojęciem Web Designer. Jak sama nazwa wskazuje, specjalista taki zajmuje się opracowaniem szaty graficznej stron internetowych. Zakres czynności tej kategorii grafików wykracza jednak zwykle poza samo opracowanie szablonu. Zlecając pracę Web Designerowi możemy liczyć na to, że opracowaną przez siebie szatę graficzną zmieni w pełni funkcjonalny interface witryny, który po przypisaniu do odpowiedniej domeny stanie się stroną internetową. Mimo, że Web Designerzy zapewniają usługi o bardzo szerokim spektrum, należy mieć na uwadze, że część zadań związanych z postawieniem serwisu powinno się zlecić osobom trzecim. W szczególności do czynności, o których tutaj mowa, należy zaliczyć zakup domeny, zapewnienie hostingu, czy też stworzenie tekstów, które mają pojawić się w serwisie.

Projektant interfaceów – Grafik ten, podobnie jak projektant stron internetowych, zajmuje się opracowaniem szat graficznych, które następnie zostają przeprogramowane w funkcjonalna całość. Różnica polega na tym, ze projektant interfaców specjalizuje się w wykonywaniu grafik, które zostaną wykorzystane nie w stronach internetowych, lecz w programach i aplikacjach. Chodzi tu tak o menu główne w grze komputerowej, jak i wykonanie przycisków do aplikacji na smartphona.

Czym zajmuje się grafik komputerowy?

Grafik komputerowy musi łączyć w swojej pracy aspekty artystyczne oraz informatyczne. Trudno jednoznacznie scharakteryzować tę profesję, ponieważ zakres obowiązków jest ustalany indywidualnie, w zależności od konkretnych potrzeb. Najogólniej jednak rzecz ujmując, graficy komputerowi zajmują się kampaniami marketingowymi i reklamowymi pod kątem przygotowywania grafik, ilustracji, makiet 3D, projektowaniem ulotek, billboardów, składem papierowych magazynów itp.

Grafik komputerowy - gdzie znajdzie pracę i za ile?

Grafik komputerowy znajdzie zatrudnienie w wielu branżach, w tym przede wszystkim mediach, wydawnictwach, agencjach kreatywnych, reklamowych czy public relations. W dobie ogromnej popularności social mediów graficy komputerowi nie mogą narzekać na brak pracy. Znajdą ją bowiem zarówno w dużych przedsiębiorstwach, gdzie istnieją działy graficzne, jak i w niewielkich firmach.

Graficy (mimo dość dużego nasycenia rynku) nadal są atrakcyjnymi specjalistami dla wielu pracodawców – od największych, międzynarodowych agencji reklamowych, po niewielkie firmy, funkcjonujące w rynkowych niszach.

Oczywiście zawód grafika daje też szerokie możliwości samodzielnego realizowania się jako współpracujący z różnymi podmiotami freelancer – to opcja dla osób ceniących sobie pracę na własnych warunkach.

Chcący się utrzymać na rynku grafik musi być osobą kreatywną, ale zarazem bardzo obowiązkową i umiejącą pracować w sposób elastyczny oraz wielopłaszczyznowy (od projektu do projektu). Zmienność i dynamika w znacznym stopniu decydują o tym, że średnia wieku w zawodzie grafika komputerowego jest niska (ok. 30 lat).

Jeśli wykazujemy się takimi cechami i czujemy, że w pokonaniu pierwszych progów pomoże nam pasja i wrodzone umiejętności graficzne – warto spróbować swoich sił odpowiednio szybko. Dobre, czyli rozbudowane i urozmaicone portfolio, to najlepsza przepustka do kariery w branży graficznej.

Na początku liczy się każdy wykonany projekt, dlatego wchodząc do zawodu, skupiajmy się nie tylko na wiedzy teoretycznej, ale nie bójmy się podejmować zawodowych wyzwań już w trakcie studiów czy/i uzyskiwania kolejnych zawodowych szlifów.

2 Komentarze

  1. Żeby zrobić ładne zdjęcie przedmiotu, niekoniecznie trzeba mieć profesjonalne studio i drogi aparat za kilkaset $$$. Ludzie całkiem nieźle radzą sobie ze zwykłymi kompaktami, chociaż nieraz trzeba się sporo natrudzić.

  2. Ale rozróżniajmy fotografię studyjną, profesjonalną od jakiejśtam domowej na potrzeby Allegro. To zupełnie inna półka. Owszem, zwykłą cyfrówką można sobie nieźle poćwiczyć, ale takich zdjęć nie kupi żadna firma, więc nie będzie z tego wielkiego zarobku.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie będzie widoczny.


*