Zdjęcia produktów prosto ze studia

Jak ładnie sfotografować produkt?

Fotografia studyjna zajmuje się nie tylko uwiecznianiem sylwetek czy twarzy. W studiu bardzo często robi się profesjonalne zdjęcia produktów, wykorzystywane później np. do celów marketingowych czy handlowych. To dość trudna sztuka, wymagająca nie tylko podstawowej wiedzy, ale i sporej wrażliwości. Niełatwo przecież przedstawić zwyczajną rzecz w wyjątkowy, przyciągający wzrok sposób. Do tego łatwo o przekroczenie granicy opłacalności – co z tego, że produkt się sprzeda, jeśli zrobienie jednego dobrego zdjęcia zajmuje kilka godzin?

Jak się okazuje, nawet w niezbyt dobrze wyposażonym studiu i poświęcając niewielką ilość czasu, można wykonać dobre zdjęcia produktów możliwe do wykorzystania na stronach, do zdjęć stockowych itd. Praktycznie jedynym wymogiem „formalnym” jest posiadanie zewnętrznej lampy błyskowej z możliwością regulacji, włączania/wyłączania oraz odpowiedniej blendy. Jeśli chodzi o blendę, może ją zastąpić cokolwiek oferującego podobne właściwości. Z braku laku można posłużyć się białą ścianą, tkaniną czy tekturą. Dzięki wdrożeniu takiej powierzchni światło będzie bardziej miękkie, naturalne i pozbawione ostrych cieni wokół przedmiotu.

Dobre kadrowanie

Przedmioty, jakie są fotografowane w studiu, mogą mieć różne rozmiary. Najmniej problemów jest z tymi niewielkimi, bo wystarczy tylko dobra stabilizacja i znalezienie punktu, z którego dobrze widać daną rzecz. Rzeczy większe, np. meble, duże rośliny, mogą z trudem mieścić się w kadrze. Rozwiązaniem jest przesunięcie się z aparatem tak,  by znaleźć się w większej odległości od przedmiotu i tym samym objąć go w całości. Jeśli jednak studio jest zbyt małe, fotografowanie z bliska grozi np. zniekształceniami, rozmyciem krawędzi. Trzeba umiejętnie wydłużyć ogniskową obiektywu lub przenieść się np. w plener.

Więcej z branży

Projektowanie graficzne to szerokie pojęcie, które obejmuje zarówno pracę z grafiką wektorową (samodzielne tworzenie obrazów), jak i z grafiką rastrową (przekształcanie i poprawianie zdjęć). Oprócz tych dwóch popularnych dziedzin projektowanie graficzne obejmuje również tworzenie grafik 3D, jak i prace związane ze składem i przygotowaniem tekstu do druku (DTP).

Jakie prace najczęściej zleca się grafikom? Do branżowej codzienności należy projektowanie grafik na media społecznościowe, na blogi firmowe, wszelkie typy ulotek, reklamówek, katalogów i plakatów promocyjnych.
To jednak dopiero początek długiej listy – po nich plasują się zlecenia na przygotowanie grafik i całych layoutów na strony www lub do aplikacji mobilnych. Każdy element, jaki widzisz na stronie, wyszedł spod ręki projektanta: tu nie ma miejsca na przypadki.

Bardziej złożone prace graficzne to… wspomniane tworzenie logo firmy. Profesjonaliści, którzy poważnie myślą o swojej marce, wiedzą, że logo to wisienka na torcie, jakim jest cały system identyfikacji wizualnej. To właśnie projektowanie takich kompleksowych rozwiązań jest najciekawszym i najbardziej satysfakcjonującym wyzwaniem w pracy grafika.

Jakie jeszcze prace zleca się projektantom w Polsce? Rosnąca popularność e-commerce zwiększa zapotrzebowanie zarówno na profesjonalny retusz zdjęć produktowych jak i… na fotorealistyczne wizualizacje 3D.
3D jest przy tym jednym z ważniejszych trendów w projektowaniu graficznym. Jego możliwości rosną – trójwymiarowe obrazy nie tylko zastępują prawdziwe produkty w katalogach firmowych, ale również oferują przedstawienia przekrojów, modele zamówień czy wizualizacje.

Osobną kategorią prac graficznych jest skład tekstu i przygotowanie go do druku. Wymaga nie tylko dużej cierpliwości i wyobraźni, ale również specjalistycznej wiedzy dotyczącej typografii.

W największym skrócie grafik komputerowy to osoba, która zawodowo zajmuje się opracowywaniem elementów wizualnych przy pomocy techniki komputerowej. Przedstawiciele tej dziedziny są więc połączeniem artysty  (ostateczny efekt ich pracy jest wynikiem inwencji twórczej) i informatyka (grafik komputerowy nie maluję pędzlem – jego narzędziem są skomplikowane programy i algorytmy). Mimo, że ostateczny efekt zawsze wynika  z procesu twórczego, kontrahent grafika ma kluczowy wpływ na tworzone dzieło. To właśnie jego wytycznymi kieruje się grafik podczas swojej pracy.

Podobnie jak w przypadku innych zawodów, tak i wśród grafików komputerowych wyróżniamy wiele specjalizacji. Każda z niech jest odpowiedzią na inną potrzebę rynku. Każda z nich wymaga nieco innych umiejętności. W ramach każdej z nich używa się nieco odmiennego oprogramowania i sprzętu. Mimo, iż z każdym rokiem pojawiają się nowe specjalizacje, istnieją kategorie ogólne, do których można przyporządkować większość przedstawicieli tego zawodu.

Zarobki w branży graficznej

Zgodnie z najnowszymi danymi (stan na styczeń 2022r.) przeciętne wynagrodzenie grafików wynosi około 4 840 PLN brutto. Według redakcji GRAFMAG projektanci zatrudnieni w dużych firmach mają szansę na wynagrodzenie powyżej 8500 zł netto. Miesięczne zarobki są również uzależnione od formy zatrudnienia. Najpopularniejszą formą jest zatrudnienie na zasadzie kontraktu B2B (Business to Business).

Predyspozycje do zawodu w branży graficznej

Niemal każda firma potrzebuje materiałów graficznych, szczególnie gdy jest obecna w sieci i intensywnie działa w ramach marketingu internetowego. Projektant grafiki zajmuje się przygotowaniem materiałów reklamowych, znaków firmowych, okładek książek, a także projektowaniem publikacji oraz stron internetowych. Technik grafiki i poligrafii przygotowuje również materiały do drukowania cyfrowego, także w technologii 3D. Jeśli cechuję Cię umiejętność twórczego myślenia, jesteś osobą komunikatywną i kreatywną doskonale odnajdziesz się w tej branży. Jest to zawód, który wymaga bieżącej znajomości trendów i śledzenia nowości technicznych. Wymaga zdobywania ciągłych umiejętności zawodowych.

Technik grafiki i poligrafii

Podczas nauki na kierunku Technik grafiki i poligrafii możesz zdobyć dwie państwowe kwalifikacje. Pierwsza kwalifikacja przygotuje Cię do wykonywania prac graficznych i publikacji cyfrowej, druga umożliwi drukowanie cyfrowe i obróbkę druków. Po ukończeniu kwalifikacyjnego kursu zawodowego otrzymasz zaświadczenie o posiadaniu danej kwalifikacji. Zakończenie nauki i zdanie egzaminu państwowego jest równoznaczne z uzyskaniem tytułu technika. Czas trwania całego kursu to 2,5 roku. Szeroki zakres nauki obejmuje takie przedmioty jak: język obcy zawodowy, bhp, organizacja pracy zespołu, projektowanie graficzne i projektowanie publikacji, poligrafia. Dodatkowo zdobędziesz kompetencje z zakresu poligrafii: podstawy dziedziny, rysunek techniczny, maszyny i urządzenia cyfrowe, modelowanie i drukowanie 3D.

2 Komentarze

  1. Żeby zrobić ładne zdjęcie przedmiotu, niekoniecznie trzeba mieć profesjonalne studio i drogi aparat za kilkaset $$$. Ludzie całkiem nieźle radzą sobie ze zwykłymi kompaktami, chociaż nieraz trzeba się sporo natrudzić.

  2. Ale rozróżniajmy fotografię studyjną, profesjonalną od jakiejśtam domowej na potrzeby Allegro. To zupełnie inna półka. Owszem, zwykłą cyfrówką można sobie nieźle poćwiczyć, ale takich zdjęć nie kupi żadna firma, więc nie będzie z tego wielkiego zarobku.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie będzie widoczny.


*