Sztuka słuchania – czym różni się audiofil od melomana?

Niektórzy ludzie są szczególnie wyczuleni na jakość dochodzących do nich dźwięków. Słuchanie muzyki jest ich prawdziwą pasją i są w stanie zrobić naprawdę wiele, by móc wychwycić każdy, nawet najsubtelniejszy ton. Znalezienie idealnego sprzętu audio – od źródła, poprzez wzmacniacz po zestawy głośnikowe – przypomina poszukiwanie świętego Graala. Nic dziwnego, najwyższej jakości hi-end jest dla audiofila portalem do magicznego świata dźwięków, w którym potrafi zatracić się na długie godziny. Tymczasem meloman po prostu kocha muzykę, a emocje jakich doświadcza są znacznie ważniejsze niż jakość dźwięków, które je wywołują. Jest jednak coś, co ich łączy – sprzęt audio, który dostarczy im oczekiwanych wrażeń.

Audiofil vs meloman – co ich łączy a co dzieli?

Audiofil kocha muzykę. To uczucie wyraża się poprzez pragnienie głębokiego, dogłębnego i wyraźnego doświadczania dźwięków. Potrzeba znalezienia idealnego sprzętu do osłuchu muzyki i odrzucanie kiepskiej jakości substytutów to jego życiowy cel, jednak efekt końcowy dla audiofila wart jest wszelkiego poświęcenia.

  • Krystalicznie czysty dźwięk, głębokie basy, możliwość wychwycenia każdego tonu, ale także elegancki design i wysublimowana estetyka sprzętu – nasi klienci mają ściśle określone oczekiwania i potrzeby, które są dla nas wyzwaniem i inspiracją – mówi Dorota Wojtusiszyn z Diora Acoustics, marki należącej do Diora Świdnica, producenta obudów głośnikowych dla najbardziej znanych marek na świecie. – Wiemy, że tylko dzięki trosce o każdy detal jesteśmy w stanie zapewnić niezapomniane wrażenia akustyczne wszystkim prawdziwym miłośnikom muzyki. Nowoczesne obudowy zestawów głośnikowych, poprzez swój oryginalny kształt i jakość wykorzystywanych materiałów, stanowią pomost między innowacyjną technologią i sztuką rzemieślniczą a ludzką wrażliwością muzyczną i ponadprzeciętnym doświadczaniem dźwięków – dodaje.

Zaspokojenie potrzeb i preferencji audiofila nie jest łatwe. Z pasją kolekcjonuje sprzęt służący do odtwarzania muzyki i posiada sporą wiedzę na ten temat. Nie stroni przy tym od wydawania opinii. Dyskusje między prawdziwymi pasjonatami mogą być postrzegane przez osoby postronne jako kłótnie. Audiofile są bowiem szalenie wyczuleni na odbiór dźwięków, a to jest przecież odczuciem bardzo subiektywnym. Dlatego dysputy o preferowanym wzmacniaczu mogą być niezwykle zacięte. Tymczasem melomani ponad wszystko cenią sobie emocje jakie towarzyszą odsłuchowi muzyki. Sprzęt ma dla nich drugorzędne znaczenie. Dla melomana liczy się to, „co” trafia do jego ucha, a nie „jak” tam trafia. Oczywiście można być jednocześnie audiofilem i melomanem. Takie doświadczanie muzyki ociera się wtedy o prawdziwą sztukę i życiową pasję.

Słuchać każdy może – czasem lepiej, czasem trochę gorzej

Nie każdy ma świadomość, że muzyki można doświadczać nie tylko za pośrednictwem zmysłu słuchu. Wibracje dźwiękowe mają moc przenikania przez całe nasze ciało, wywołując drgania o różnych częstotliwościach. Dźwięk to fizyczny fenomen, który może głęboko poruszać każdą komórkę organizmu. Kluczem do odbioru muzyki jest zatem nie tyle umiejętność słuchania, co wrażliwość.

  • To jak postrzegamy dochodzące do nas dźwięki jest uwarunkowane zarówno naszą genetyką, wychowaniem, jak i upodobaniami. Również gust muzyczny jest kwestią bardzo indywidualną, często zmieniającą się na przestrzeni lat. Każdy z nas inaczej odbiera wysokość, głośność i barwę dźwięków – zauważa Dorota Wojtusiszyn z Diora Acoustics. – Naszą misją jest dostarczać takich narzędzi, które sprawią, że każdy słuchacz będzie mógł sam dostroić siłę i moc muzyki do własnych preferencji. Każdy nasz zestaw głośnikowy jest nie tylko urządzeniem odtwarzającym dźwięk, ale portalem, który pozwala wnikać do świata dźwięków, by móc doświadczać ich w najczystszej i najbardziej autentycznej formie – wyjaśnia.

Osoby o ponadprzeciętnej wrażliwości muzycznej często próbują wyrażać własne emocje poprzez tworzenie dźwięków, choćby miało to być tylko wystukiwanie rytmu palcami o stół. Dźwięki wyraźnie koją ich nerwy, a potrzeba otaczania się ulubioną muzyką jest równie silna jak pozostałe potrzeby fizjologiczne. Co ciekawe, każdy niezależnie od wieku, może rozwijać swoją inteligencję muzyczną. Wystarczy słuchać równych gatunków muzyki, uważniej wsłuchiwać się w dźwięki otoczenia, spróbować nauki gry na jakimś instrumencie lub zapisać się na lekcje śpiewu. Doskonałym pomysłem na pogłębianie wrażliwości dźwiękowej jest organizowanie we własnym domu prywatnych koncertów dla najbliższych. Nowoczesny sprzęt audio z pewnością dostarczy równie silnych wrażeń, co profesjonalne wyposażenie sali koncertowej lub filharmonii.

Jak doświadczać muzyki bardziej?

Nie trzeba być ani audiofilem, ani melomanem, by cieszyć się wrażeniami, jakich dostarcza muzyka. Zwłaszcza, że do dyspozycji mamy dziś całkiem spory wybór sprzętu audio. Możemy wybierać między sprzętem analogowym i cyfrowym, a każdy z nich możemy dodatkowo podłączyć do wzmacniacza, dzięki czemu mamy możliwość idealnego dopasowania dźwięków do naszych preferencji i wrażliwości słuchowej.

Na końcu tej układanki są oczywiście odpowiednie zestawy głośnikowe, które różnią się między sobą zarówno wielkością i sposobem montażu, jak i mocą oraz zakresem rozchodzenia się poszczególnych dźwięków. Wbrew pozorom to właśnie design i jakość wykorzystywanych materiałów są tu kluczowe. Czasem nawet drobny element obudowy może wpływać na ruch powietrza, a przez to na cały efekt akustyczny.

Choć współcześnie możemy cieszyć się muzyką dosłownie w każdych warunkach, to ten, kto choć raz miał kontakt z najwyższej jakości dźwiękiem przetwarzanym przez profesjonalny, audiofilski sprzęt audio, już zawsze będzie czuł różnicę.

Więcej z branży

Graficy (mimo dość dużego nasycenia rynku) nadal są atrakcyjnymi specjalistami dla wielu pracodawców – od największych, międzynarodowych agencji reklamowych, po niewielkie firmy, funkcjonujące w rynkowych niszach.

Oczywiście zawód grafika daje też szerokie możliwości samodzielnego realizowania się jako współpracujący z różnymi podmiotami freelancer – to opcja dla osób ceniących sobie pracę na własnych warunkach.

Chcący się utrzymać na rynku grafik musi być osobą kreatywną, ale zarazem bardzo obowiązkową i umiejącą pracować w sposób elastyczny oraz wielopłaszczyznowy (od projektu do projektu). Zmienność i dynamika w znacznym stopniu decydują o tym, że średnia wieku w zawodzie grafika komputerowego jest niska (ok. 30 lat).

Jeśli wykazujemy się takimi cechami i czujemy, że w pokonaniu pierwszych progów pomoże nam pasja i wrodzone umiejętności graficzne – warto spróbować swoich sił odpowiednio szybko. Dobre, czyli rozbudowane i urozmaicone portfolio, to najlepsza przepustka do kariery w branży graficznej.

Na początku liczy się każdy wykonany projekt, dlatego wchodząc do zawodu, skupiajmy się nie tylko na wiedzy teoretycznej, ale nie bójmy się podejmować zawodowych wyzwań już w trakcie studiów czy/i uzyskiwania kolejnych zawodowych szlifów.

Zamykasz komputer, wsiadasz do auta i kierujesz się wprost do pracy. Jak zwykle poranne korki zdecydowanie utrudniają drogę, którą przy braku ruchu byłbyś wstanie pokonać w czasie kilkunastu minut. Przez to masz jednak czas się rozejrzeć.

Na budynku przed tobą ktoś wywiesił nowiutki bilbord zachęcający do zakupu auta marki Citroen. Z twojej prawej strony zalotne spojrzenie rzuca kobieta z reklamy salonu odzieżowego. Dojeżdżasz pod pracę. Ponieważ pracujesz w centrum miasta, zaczepia Cię młoda dziewczyna wręczając ulotkę z ofertą studiów podyplomowych. Wchodzisz do bura.

Twój szef rozmawia właśnie z jakąś nieznaną Ci osobą. Nagle woła Cię, byś przywitał się z nieznajomym. Ten uśmiecha się, ściska twoją dłoń i wręcza wizytówkę. Patrzysz na nią. Ktoś naprawdę dobrze dobrał kolory i czcionkę. Wracasz do swojego biurka z wizytówką w dłoni.

Nagle dopada Cię pewna refleksja. Począwszy od designu twojej ulubionej strony internetowej, przez wręczoną Ci ulotkę aż do wizytówki, wszystko, na co natknąłeś się w swojej drodze do pracy było dziełem przedstawicieli  jednego zawodu. Zawodu,  który pojawił się niedawno, a jak widać, zupełnie zdominował aspekt wizualny dzisiejszego świata. Zawód ten, to oczywiście grafik komputerowy.

Grafika komputerowa od wielu już lat cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Nic w tym dziwnego, ponieważ osoby, które posiadają w tej materii odpowiednie umiejętności i wiedzę, z sukcesami odnajdują się na rynku pracy. Jak się jednak okazuje, praca grafika komputerowego tylko z pozoru wydaje się prosta, w praktyce jednak jest związana z koniecznością funkcjonowania pod presją czasu, a jednocześnie zachowania jak najwyższej jakości. 

Najprościej tłumacząc, grafik komputerowy wykonuje zawód z pogranicza twórczości artystycznej oraz informatyki. Co do zasady, pracuje on z wykorzystaniem komputera oraz innych rozwiązań technologicznych, w tym np. tabletu graficznego. Jak zostać grafikiem komputerowym - wiele osób zadaje sobie to pytanie. Czy konieczne jest wykształcenie w tym kierunku lub może wystarczy ukończony kurs grafiki komputerowej? Niestety, nie ma idealnej odpowiedzi na te pytania, ponieważ wiele zależy od konkretnego przypadku. Oczywiście ukończenie studiów informatycznych czy artystycznych jest atutem, ale z całą pewnością o wiele ważniejsze od posiadania dyplomu wyższej uczelni są umiejętności, jakimi może pochwalić się dana osoba. Jeśli ktoś chce pracować w tym zawodzie powinien także zadbać o zdobycie doświadczenia oraz zbudować odpowiednie portfolio, które zwiększy jego szanse na zatrudnienie.

Fotografia studyjna

Fotografia studyjna to rodzaj fotografii, która jest wykonywana w kontrolowanych warunkach studia fotograficznego, zazwyczaj za pomocą specjalistycznego sprzętu oświetleniowego i tła. Fotografia studyjna charakteryzuje się starannym podejściem do oświetlenia, kompozycji, detali i kontroli nad całą sceną.

Oto kilka kluczowych elementów związanych z fotografią studyjną:

  1. Oświetlenie: Jednym z głównych elementów w fotografii studyjnej jest kontrolowane oświetlenie. Fotografowie studyjni często korzystają z różnych źródeł światła, takich jak lampy błyskowe, światła ciągłe, softboxy czy lampy studyjne, aby uzyskać pożądane efekty i uniknąć niechcianych cieni.
  2. Tło: W studio fotograficznym często używa się jednolitego tła, które pozwala skupić uwagę na fotografowanym obiekcie. Tła mogą być różnokolorowe lub jednolite, a ich wybór zależy od zamierzonego efektu i stylu fotografii.
  3. Kontrola nad kompozycją: Fotografowie studyjni mają pełną kontrolę nad kompozycją zdjęcia. Mogą skupić się na szczegółach, eksperymentować z kątami, ustawiać oświetlenie w taki sposób, aby podkreślało cechy obiektu oraz stosować różnorodne techniki kompozycyjne.
  4. Sprzęt fotograficzny: Do fotografii studyjnej używa się zazwyczaj aparatów cyfrowych o wysokiej rozdzielczości, które pozwalają na uzyskanie szczegółowych i wyraźnych obrazów. W przypadku portretów mogą być używane specjalistyczne obiektywy, takie jak portretowe, aby uzyskać korzystne efekty.
  5. Retuszowanie i edycja: Po zrobieniu zdjęć, fotografowie studyjni często korzystają z programów do edycji fotografii, takich jak Adobe Photoshop, do retuszowania, poprawiania kolorów, usuwania niedoskonałości i dostosowywania ogólnej jakości obrazu.
  6. Zastosowania: Fotografia studyjna może być używana w różnych celach, takich jak portrety, sesje rodzinne, sesje ślubne, fotografie reklamowe produktów, zdjęcia mody czy fotografie artystyczne. Jest to także popularny sposób na uzyskanie profesjonalnych zdjęć do dokumentów lub portfolio.

Fotografia studyjna daje fotografowi pełną kontrolę nad procesem tworzenia obrazu, co pozwala na uzyskanie pożądanych efektów w kontrolowanych warunkach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *