Startuje wyjątkowy cykl wydarzeń na krakowskiej Wesołej

Storytelling w otoczeniu kojącej ciszą natury, uważna obserwacja miejskiej przyrody i wspólna analiza zachodzących w niej zmian – to zapowiedź aktywności, które złożą się na pierwszą odsłonę Dużych i małych letnich opowieści. W niedzielę, 21 lipca Wesoła zaprasza wszystkich, którzy szukają ciekawych pomysłów na spędzenie wolnego czasu i chcą odetchnąć od nadmiaru bodźców!

Duże i małe letnie opowieści to cykl wydarzeń plenerowych organizowanych w dzielnicy Wesoła przy Aptece Designu (ul. Kopernika 19A). Realizowany przez KBF projekt jest przeznaczony dla krakowianek i krakowian w każdym wieku, w tym osób z niepełnosprawnościami.Chcemy stworzyć przestrzeń, w której przyszłość stanie się ważniejsza od przeszłości, gdzie wspólnie odnajdziemy nowe podejście do dziedzictwa – mówi Carolina Pietyra, dyrektorka KBF.

Ciekawe architektonicznie i krajobrazowo tereny, zajmowane dawniej przez Szpital Uniwersytecki, przechodzą obecnie intensywną przemianę. Poprzez aktywności kulturalne budujemy nową tożsamość tego miejsca jako dzielnicy kreatywnej i inkluzywnej, dającej możliwość odpoczynku i wytchnienia. Za pośrednictwem różnych form opowieści chcemy dotknąć przeszłości, teraźniejszości i przede wszystkim przyszłości Wesołej – mówi Małgorzata Tylek, która kieruje projektami interdyscyplinarnymi w KBF.

Pierwsza odsłona Dużych i małych letnich opowieści rozpocznie się w niedzielę, 21 lipca o godz. 16.00. Na terenie zielonym przy Aptece Designu powstanie strefa aktywności teatralno-muzycznych. Przed zebraną publicznością wystąpi Krystian Truchalski, profesjonalny storyteller, który tworzy historie poprzez dźwięki bębnów z różnych stron świata. Miłośnicy rowerów, w tym osoby niewidome i słabowidzące, mogą wziąć udział w przejażdżce na tandemach. Najmłodsi będą mogli skorzystać ze strefy plastycznej i sportowej. Dla osób, które chcą rozwijać swoją wrażliwość na otaczający nas świat, zaplanowano spacery przyrodnicze – wspólna eksploracja terenu będzie okazją do zgłębienia tajników miejskiej natury.

O godz. 18.00 uczestnicy święta opowieści będą mieli okazję wziąć udział w kolejnym projekcie kulturalnym – Recepcie na dostępne kino. W Aptece Designu zostanie wyświetlony film Ikar. Legenda Mietka Kosza (reż. Maciej Pieprzyca, Polska 2019) z napisami dla niesłyszących i słabosłyszących oraz audiodeskrypcją w systemie AudioMovie dla osób niewidomych i słabowidzących. Przed pokazem Dagmara Romanowska poprowadzi spotkanie z Ewą Jastrzębską, kierowniczką produkcji Ikara. Spotkanie będzie tłumaczone na Polski Język Migowy.

Kolejne odsłony projektu Duże i małe letnie opowieści będą realizowane w sierpniu i we wrześniu. Już teraz możemy zdradzić kilka szczegółów! Od 9 sierpnia w Aptece Designu będzie można obejrzeć wystawę Niewidzialni autorstwa Magdaleny Milert, architektki przybliżającej potrzeby różnych grup społecznych, które są pomijane w projektowaniu przestrzeni publicznych. Z kolei od 9 września zapraszamy na wystawę Wyjątkowe chwile, będącą swoistym podsumowaniem niecodziennych warsztatów pod tym samym tytułem. 13 i 21 sierpnia zapraszamy na spotkanie dla dzieci i spacer rodzinny po Wesołej z Aldoną Radomską-Paluchowską, autorką książek Dzieciaki kontra kryzys i Podaj dalej!Duże i małe letnie opowieści skupione na wizji przyszłości Wesołej zakończymy wydarzeniem plenerowym w sobotę, 28 września.

Więcej z branży

Ilustrator – Grafik taki specjalizuje się w wykonywaniu rysunków (ilustracji). Rysunki takie mogą być wykonywane za pośrednictwem tradycyjnych technik (np. ołówek i kartka). Mogą być jednak tworzone także za pośrednictwem komputera – tak przy pomocy zewnętrznych urządzeń typu tablety graficzne, jak również jedynie przy wykorzystaniu znajdującego się w komputerze oprogramowania. Niezależnie od stosowanych narzędzi ostatecznym efektem pracy takiego grafika jest dwuwymiarowy obraz w formie cyfrowej, który może zostać wykorzystany jako symbol, maskotka strony czy też okładka książki.

Grafik 3D – Specjalizacją takiego grafika jest tworzenie modeli, które potem mogą zostać wykorzystane przy tworzeniu animacji, gier komputerowych, symulacji czy jako wirtualne makiety domów. Zlecając pracę takiemu grafikowi musimy mieć na uwadze, że tworzenie kompletnych trójwymiarowych struktur jest procesem o bardzo złożonym charakterze. Grafik 3D tworzy jedynie „szkielety” trójwymiarowych modeli. Efektem jego pracy jest więc jedynie siatka połączonych ze sobą linii. Siatka ta ma określony kształt – z łatwością możemy domyślić się, czy końcowym efektem ma być człowiek, czy też dzbanek. Model taki jest jednak pozbawiony kolorów czy innego rodzaju wypełnienia.

Specjalista od tworzenia grafiki 3D – Grafik komputerowy posiadający taką specjalizację tworzy wypełnienia dla modeli stworzonych przez wyżej opisanego grafika 3D. Mimo, iż określenie „specjalista od tworzenia grafiki 3D” sugeruje, że osoby takie pracują na modelach 3D, jest jednak inaczej. Tworzone przez nich tekstury są zawsze dwuwymiarowe. Są jednak wykonane w taki sposób, że po „zgięciu” idealnie przylegają do modelu 3D, dla którego zostały wykonane. By zrozumieć, jak wygląda stworzona przez takiego grafika tekstura, najłatwiej wyobrazić sobie schemat kostki, przedstawiony jako 6 kwadratów stykających się ze sobą bokami. Po wycięciu takiego rysunku i odpowiednim złożeniu powstanie idealny sześcian. Praca specjalisty od tworzenia grafiki 3D polega właśnie na odpowiednim pokolorowaniu owych ścian.

W największym skrócie grafik komputerowy to osoba, która zawodowo zajmuje się opracowywaniem elementów wizualnych przy pomocy techniki komputerowej. Przedstawiciele tej dziedziny są więc połączeniem artysty  (ostateczny efekt ich pracy jest wynikiem inwencji twórczej) i informatyka (grafik komputerowy nie maluję pędzlem – jego narzędziem są skomplikowane programy i algorytmy). Mimo, że ostateczny efekt zawsze wynika  z procesu twórczego, kontrahent grafika ma kluczowy wpływ na tworzone dzieło. To właśnie jego wytycznymi kieruje się grafik podczas swojej pracy.

Podobnie jak w przypadku innych zawodów, tak i wśród grafików komputerowych wyróżniamy wiele specjalizacji. Każda z niech jest odpowiedzią na inną potrzebę rynku. Każda z nich wymaga nieco innych umiejętności. W ramach każdej z nich używa się nieco odmiennego oprogramowania i sprzętu. Mimo, iż z każdym rokiem pojawiają się nowe specjalizacje, istnieją kategorie ogólne, do których można przyporządkować większość przedstawicieli tego zawodu.

Rozwój technik informatycznych w znaczący sposób wpłynął na wiele zawodów. Jedną z profesji w dużym stopniu związanych z IT jest grafika. Programy graficzne są niezbędną bazą dla pracy grafików, co nie oznacza, że nie muszą się oni wykazywać podobnymi cechami, jak ich koledzy sprzed kilkudziesięciu lat. Nadal w zawodzie tym liczą się takie umiejętności jak: talent plastyczny, biegłość techniczna, skrupulatność, dokładność i jednocześnie – kreatywność.

Dobry grafik to osoba posiadająca niezbędny zasób umiejętności twardych i miękkich. Liczy się też jeszcze coś szczególnego – pasja – która nie tylko nie pozwoli popaść w zawodową rutynę, ale sprawi, że profesjonalny rozwój (a co za tym idzie – śledzenie szybko zachodzących w tej branży zmian) nie będzie niemiłą koniecznością.

Fotografia studyjna

Fotografia studyjna to rodzaj fotografii, która jest wykonywana w kontrolowanych warunkach studia fotograficznego, zazwyczaj za pomocą specjalistycznego sprzętu oświetleniowego i tła. Fotografia studyjna charakteryzuje się starannym podejściem do oświetlenia, kompozycji, detali i kontroli nad całą sceną.

Oto kilka kluczowych elementów związanych z fotografią studyjną:

  1. Oświetlenie: Jednym z głównych elementów w fotografii studyjnej jest kontrolowane oświetlenie. Fotografowie studyjni często korzystają z różnych źródeł światła, takich jak lampy błyskowe, światła ciągłe, softboxy czy lampy studyjne, aby uzyskać pożądane efekty i uniknąć niechcianych cieni.
  2. Tło: W studio fotograficznym często używa się jednolitego tła, które pozwala skupić uwagę na fotografowanym obiekcie. Tła mogą być różnokolorowe lub jednolite, a ich wybór zależy od zamierzonego efektu i stylu fotografii.
  3. Kontrola nad kompozycją: Fotografowie studyjni mają pełną kontrolę nad kompozycją zdjęcia. Mogą skupić się na szczegółach, eksperymentować z kątami, ustawiać oświetlenie w taki sposób, aby podkreślało cechy obiektu oraz stosować różnorodne techniki kompozycyjne.
  4. Sprzęt fotograficzny: Do fotografii studyjnej używa się zazwyczaj aparatów cyfrowych o wysokiej rozdzielczości, które pozwalają na uzyskanie szczegółowych i wyraźnych obrazów. W przypadku portretów mogą być używane specjalistyczne obiektywy, takie jak portretowe, aby uzyskać korzystne efekty.
  5. Retuszowanie i edycja: Po zrobieniu zdjęć, fotografowie studyjni często korzystają z programów do edycji fotografii, takich jak Adobe Photoshop, do retuszowania, poprawiania kolorów, usuwania niedoskonałości i dostosowywania ogólnej jakości obrazu.
  6. Zastosowania: Fotografia studyjna może być używana w różnych celach, takich jak portrety, sesje rodzinne, sesje ślubne, fotografie reklamowe produktów, zdjęcia mody czy fotografie artystyczne. Jest to także popularny sposób na uzyskanie profesjonalnych zdjęć do dokumentów lub portfolio.

Fotografia studyjna daje fotografowi pełną kontrolę nad procesem tworzenia obrazu, co pozwala na uzyskanie pożądanych efektów w kontrolowanych warunkach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *