Portfolio – ważne narzędzie w pracy fotografa studyjnego

Portfolio – fotograficzny życiorys

Konkurencja istnieje niemalże na każdym rynku. Jeśli chodzi o fotografię, również jest obecna i wymusza na nowych specjalistach z tej branży korzystanie z całej swojej wiedzy, by zdobyć klientów. W procesie „rekrutacji” bardzo istotne jest to, by mieć coś, co z miejsca przekona zainteresowane osoby do właśnie tego, a nie innego fotografa. Takim narzędziem jest portfolio, które jako takie nie posiada żadnej zorganizowanej formy. Może zostać zbudowane na stronie internetowej, w dokumencie dostępnym online lub na papierze, w formie galerii czy wydruku – jest pełna dowolność, niektórzy adepci sztuki fotograficznej po prostu podsyłają klientom pliki graficzne ze zdjęciami odpowiadające ich wymaganiom. Mimo wszystko zawsze lepiej jest w określony sposób to zorganizować – klient bywa osobą wymagającą i jeśli zostanie zarzucony setką zdjęć, może uznać to za bałagan i przejść do następnego potencjalnego zleceniobiorcy. Dlatego też konkretne, przygotowane według pewnych zasad portfolio jest czymś, co w wielu przypadkach warunkuje sukces.

Jak stworzyć portfolio?

Dobre portfolio fotografa łączy w sobie obraz i tekst. Oczywiście najwięcej miejsca zajmą zdjęcia, ale istotne jest, by poświęcić chociaż chwilę i kilka kilobajtów danych na ich opis – jeśli fotografia przykuje uwagę klienta, znajdujący się pod nią opis będzie miał moc przekonania go do zlecenia czegoś właśnie temu wykonawcy. Sam wybór zdjęć do portfolio również jest kluczowy. Początkujący fotograf może stanąć przed trudnym wyborem – co pokazać? Zdjęcia banalne, ale idealne czy też może różnego rodzaju eksperymenty? Portrety czy krajobrazy? Trzeba zmieścić przede wszystkim to, co demonstruje pasję i umiejętności danej osoby, czyli w przypadku kogoś, kto wykonuje przede wszystkim portrety, to właśnie one powinny w większości wypełnić portfolio.

Więcej z branży

Grafika komputerowa od wielu już lat cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Nic w tym dziwnego, ponieważ osoby, które posiadają w tej materii odpowiednie umiejętności i wiedzę, z sukcesami odnajdują się na rynku pracy. Jak się jednak okazuje, praca grafika komputerowego tylko z pozoru wydaje się prosta, w praktyce jednak jest związana z koniecznością funkcjonowania pod presją czasu, a jednocześnie zachowania jak najwyższej jakości. 

Najprościej tłumacząc, grafik komputerowy wykonuje zawód z pogranicza twórczości artystycznej oraz informatyki. Co do zasady, pracuje on z wykorzystaniem komputera oraz innych rozwiązań technologicznych, w tym np. tabletu graficznego. Jak zostać grafikiem komputerowym - wiele osób zadaje sobie to pytanie. Czy konieczne jest wykształcenie w tym kierunku lub może wystarczy ukończony kurs grafiki komputerowej? Niestety, nie ma idealnej odpowiedzi na te pytania, ponieważ wiele zależy od konkretnego przypadku. Oczywiście ukończenie studiów informatycznych czy artystycznych jest atutem, ale z całą pewnością o wiele ważniejsze od posiadania dyplomu wyższej uczelni są umiejętności, jakimi może pochwalić się dana osoba. Jeśli ktoś chce pracować w tym zawodzie powinien także zadbać o zdobycie doświadczenia oraz zbudować odpowiednie portfolio, które zwiększy jego szanse na zatrudnienie.

Rozwój technik informatycznych w znaczący sposób wpłynął na wiele zawodów. Jedną z profesji w dużym stopniu związanych z IT jest grafika. Programy graficzne są niezbędną bazą dla pracy grafików, co nie oznacza, że nie muszą się oni wykazywać podobnymi cechami, jak ich koledzy sprzed kilkudziesięciu lat. Nadal w zawodzie tym liczą się takie umiejętności jak: talent plastyczny, biegłość techniczna, skrupulatność, dokładność i jednocześnie – kreatywność.

Dobry grafik to osoba posiadająca niezbędny zasób umiejętności twardych i miękkich. Liczy się też jeszcze coś szczególnego – pasja – która nie tylko nie pozwoli popaść w zawodową rutynę, ale sprawi, że profesjonalny rozwój (a co za tym idzie – śledzenie szybko zachodzących w tej branży zmian) nie będzie niemiłą koniecznością.

Czym zajmuje się grafik komputerowy?

Grafik komputerowy musi łączyć w swojej pracy aspekty artystyczne oraz informatyczne. Trudno jednoznacznie scharakteryzować tę profesję, ponieważ zakres obowiązków jest ustalany indywidualnie, w zależności od konkretnych potrzeb. Najogólniej jednak rzecz ujmując, graficy komputerowi zajmują się kampaniami marketingowymi i reklamowymi pod kątem przygotowywania grafik, ilustracji, makiet 3D, projektowaniem ulotek, billboardów, składem papierowych magazynów itp.

Grafik komputerowy - gdzie znajdzie pracę i za ile?

Grafik komputerowy znajdzie zatrudnienie w wielu branżach, w tym przede wszystkim mediach, wydawnictwach, agencjach kreatywnych, reklamowych czy public relations. W dobie ogromnej popularności social mediów graficy komputerowi nie mogą narzekać na brak pracy. Znajdą ją bowiem zarówno w dużych przedsiębiorstwach, gdzie istnieją działy graficzne, jak i w niewielkich firmach.

2 Komentarze

  1. Portfolio to fajne narzędzie, znacznie lepsze niż luźne zdjęcia wysyłane klientom w załączniku. Nic się nie gubi i jest w jednym miejscu.

  2. Niektórzy praktykują wysyłanie linków do strony internetowej zamiast portfolio. Moim zdaniem lepiej mieć to i to. Portfolio można np. pokazać w wersji offline.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie będzie widoczny.


*