Polacy chcą pracować na swoim, a firmom jest to na rękę. CVeasy.pl bierze rynek freelancingu pod lupę

Samozatrudnieni stanowią blisko 19% wszystkich pracujących Polaków. Węższa grupa wolnych strzelców realizujących projekty na zlecenie różnych firm obejmuje 330 tys. osób, wśród których dominują 26-35-latkowie z dużych miast. To tylko niektóre z informacji, jakie płyną z nowej analizy serwisu CVeasy.pl poświęconej branży freelancerskiej w Polsce.

Twórcy platformy CVeasy.pl zestawili dane z różnych źródeł, aby uzyskać aktualny obraz rynku pracy niezależnej w naszym kraju. Kompleksowa analiza dostępnych raportów i statystyk przyniosła wnioski, które mają ułatwić świadomy wybór takiej ścieżki zawodowej osobom chcącym samodzielnie decydować o swoim czasie pracy i zarobkach.

Komu opłaca się freelancing?

Dane Upwork wskazują, że większość firm w Polsce (62%) korzysta już z usług freelancerów. Outsourcing zadań pozwala zaoszczędzić na kosztach związanych z tradycyjnym zatrudnieniem i skraca czas rekrutacji. Nic więc dziwnego, że zgodnie z raportem Hays Poland większość firm planujących rekrutacje w 2024 r. zamierza utrzymać (52%) lub nawet zwiększyć (35%) liczbę pracowników zewnętrznych i tymczasowych w porównaniu do ub.r.

Mimo braku stałego dochodu i płatnego urlopu większość wolnych strzelców (84%) czuje się zadowolonych ze swojej ścieżki kariery. Badanie Freelancermap dowodzi, że freelancing wybierany jest głównie ze względu na pragnienie niezależności i chęć bycia swoim własnym szefem. Drugą w kolejności motywacją jest szansa posiadania wyższych zarobków, a trzecią – elastyczne godziny pracy.

Dla pracodawcy stałe utrzymywanie wysoko wykwalifikowanych pracowników jest często zbyt drogie i nieefektywne. Natomiast dla specjalistów ograniczenia wynikające z pracy na etat często zmniejszają efektywność wykorzystania własnych zasobów oraz zaburzają możliwość elastycznego dostosowywania aktywności zawodowej do preferencji życiowych (czas i miejsce pracy, jej natężenie, przerwy w pracy) – wyjaśnia ekspert rynku pracy dr inż. Artur Gajdos z Uniwersytetu Łódzkiego.

Najpierw etat, później faktura

Większość, bo prawie 8 na 10 wolnych strzelców w Polsce zaczynało od etatu. Do tej pory jednak tylko jedna czwarta utrzymuje się wyłącznie z freelancingu. Połowa łączy realizację projektów dla klientów na własną rękę ze stałym zatrudnieniem. Z raportu Useme wynika też, że wolnymi strzelcami równie często zostają kobiety, co mężczyźni.

Choć liczba osób pracujących na kontraktach wzrosła o 75% w ciągu ostatnich 2 lat, nadal preferuje się zakładanie własnej działalności gospodarczej. Prowadzenie jednoosobowego biznesu jest wybierane niemal dwa razy częściej niż świadczenie usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło. Rośnie przy tym popularność platform pośredniczących, które pozwalają wystawiać faktury za zrealizowane projekty osobom niebędącym przedsiębiorcami.

Tych błędów warto unikać

Ankieta Freelancermap wykazała, że nowicjusze często popełniają trzy kluczowe błędy: oferują zbyt niskie stawki godzinowe, nie doszacowują czasu potrzebnego na realizację projektów oraz zaniedbują odpoczynek, korzystając ze zbyt małej liczby dni wolnych. Prowadzi to do nadmiernego obciążenia pracą i niskich zarobków.

Przed przejściem na swoje warto zdobyć wiedzę dotyczącą budowania marki osobistej i pozyskiwania klientów w danej branży. Jak najlepiej przygotować się do pracy jako wolny strzelec?

Opracuj freelancerskie CV, zaktualizuj swój profil na LinkedIn i rozważ utworzenie profilu kontrahenta na platformach specjalizujących się w pracy niezależnej lub kontraktowej. Możesz też zwiększyć swoją widoczność online, blogując na LinkedIn, osobistej stronie internetowej lub portalach związanych z docelową branżą, a także publikując filmy w swoich profesjonalnych kanałach mediów społecznościowych – podpowiada Amanda Augustine z CVeasy.pl, platformy oferującej darmowe szablony CV i bezpłatne szablony listów motywacyjnych, z których korzystają również freelancerzy.

Więcej z branży

W największym skrócie grafik komputerowy to osoba, która zawodowo zajmuje się opracowywaniem elementów wizualnych przy pomocy techniki komputerowej. Przedstawiciele tej dziedziny są więc połączeniem artysty  (ostateczny efekt ich pracy jest wynikiem inwencji twórczej) i informatyka (grafik komputerowy nie maluję pędzlem – jego narzędziem są skomplikowane programy i algorytmy). Mimo, że ostateczny efekt zawsze wynika  z procesu twórczego, kontrahent grafika ma kluczowy wpływ na tworzone dzieło. To właśnie jego wytycznymi kieruje się grafik podczas swojej pracy.

Podobnie jak w przypadku innych zawodów, tak i wśród grafików komputerowych wyróżniamy wiele specjalizacji. Każda z niech jest odpowiedzią na inną potrzebę rynku. Każda z nich wymaga nieco innych umiejętności. W ramach każdej z nich używa się nieco odmiennego oprogramowania i sprzętu. Mimo, iż z każdym rokiem pojawiają się nowe specjalizacje, istnieją kategorie ogólne, do których można przyporządkować większość przedstawicieli tego zawodu.

Ilustrator – Grafik taki specjalizuje się w wykonywaniu rysunków (ilustracji). Rysunki takie mogą być wykonywane za pośrednictwem tradycyjnych technik (np. ołówek i kartka). Mogą być jednak tworzone także za pośrednictwem komputera – tak przy pomocy zewnętrznych urządzeń typu tablety graficzne, jak również jedynie przy wykorzystaniu znajdującego się w komputerze oprogramowania. Niezależnie od stosowanych narzędzi ostatecznym efektem pracy takiego grafika jest dwuwymiarowy obraz w formie cyfrowej, który może zostać wykorzystany jako symbol, maskotka strony czy też okładka książki.

Grafik 3D – Specjalizacją takiego grafika jest tworzenie modeli, które potem mogą zostać wykorzystane przy tworzeniu animacji, gier komputerowych, symulacji czy jako wirtualne makiety domów. Zlecając pracę takiemu grafikowi musimy mieć na uwadze, że tworzenie kompletnych trójwymiarowych struktur jest procesem o bardzo złożonym charakterze. Grafik 3D tworzy jedynie „szkielety” trójwymiarowych modeli. Efektem jego pracy jest więc jedynie siatka połączonych ze sobą linii. Siatka ta ma określony kształt – z łatwością możemy domyślić się, czy końcowym efektem ma być człowiek, czy też dzbanek. Model taki jest jednak pozbawiony kolorów czy innego rodzaju wypełnienia.

Specjalista od tworzenia grafiki 3D – Grafik komputerowy posiadający taką specjalizację tworzy wypełnienia dla modeli stworzonych przez wyżej opisanego grafika 3D. Mimo, iż określenie „specjalista od tworzenia grafiki 3D” sugeruje, że osoby takie pracują na modelach 3D, jest jednak inaczej. Tworzone przez nich tekstury są zawsze dwuwymiarowe. Są jednak wykonane w taki sposób, że po „zgięciu” idealnie przylegają do modelu 3D, dla którego zostały wykonane. By zrozumieć, jak wygląda stworzona przez takiego grafika tekstura, najłatwiej wyobrazić sobie schemat kostki, przedstawiony jako 6 kwadratów stykających się ze sobą bokami. Po wycięciu takiego rysunku i odpowiednim złożeniu powstanie idealny sześcian. Praca specjalisty od tworzenia grafiki 3D polega właśnie na odpowiednim pokolorowaniu owych ścian.

Specjalista od budowania marki – Specjalista z pogranicza grafiki komputerowej i marketingu. Jego czynności polegają na stworzeniu (a w pewnych sytuacjach także na modyfikacji) elementów graficznych, które mają być wykorzystywane w ramach jednej firmy. Grafik ten w pierwszej kolejności zajmie się ustaleniem jakie fonty, logo i zestawienia kolorów będą najbardziej korzystne dla jego kontrahenta, a następnie po uzyskaniu aprobaty przystępuje do wykonania grafiki, która zostanie zastosowana w materiałach promocyjnych przedsiębiorstwa (np. w papierze firmowym, długopisach, wizytówkach, etc.). Do grafika takiego należy zwrócić się również w przypadku, jeżeli mamy już logo i jesteśmy kojarzeni z pewnymi zestawieniami kolorów czy symbolami, pragniemy jednak odświeżyć wizerunek naszej firmy nie tracąc jednocześnie autentyczności. Powinineś mieć logo w krzywych, jeśli nie masz logo w formacie wektorowym napisz do mnie.

Retuszer – Najlepszy przyjaciel fotografa i osób, którym zależy na jakości wykonanych zdjęć. Retuszer nie ogranicza się jedynie do tego, by osoby znajdujące się na zdjęciach wyglądały korzystniej. Potrafi on również poprawić ogólną jakość zdjęć, odnowić stare fotografie, jak również wystylizować nowe zdjęcia na wykonane w innej epoce. Grafik ma również możliwość bezstratnego powiększania zdjęć przy pomocy nowoczesnych narzędzi. Dzięki odpowiednim zabiegom jest wstanie zmienić kolorystykę zdjęcia jak również dodać/usunąć odpowiednie elementy, przez co jest on niezastąpiony przy dostosowywaniu fotografii do potrzeb materiałów promocyjnych czy kampanii reklamowych.

Operator DTP – Zajmuje się on odpowiednim złożeniem tekstu i obrazu, tak, by nadawał się on do wykorzystania w ostatecznej publikacji. Ponieważ powyższy opis może być nieco niejasny dla osób, które wcześniej nie współpracowały z operatorem DTP, posłużymy się prostym przykładem. Weź do ręki dowolne czasopismo (najlepiej do tego celu nada się prasa kobieca, ale może być to też każda inna gazeta). Zwróć uwagę na tekst i obrazki umieszczone w czasopiśmie. Tekst rozmieszczony jest w kolumnach, które oplatają obrazki. W miejscach, gdzie tekst spotyka się z ilustracją litery często zmieniają swój kolor tak, by pozostać czytelnymi i stworzyć harmonijną całość. Tekst jest w niektórych miejscach pogrubiony tak, by przykuwał uwagę. Grafiki znajdujące się w czasopiśmie są natomiast w niektórych miejscach rozmyte, by w innych tworzyć wyraźne linie. Operator DTP zajmuje się właśnie tym, by z otrzymanego tekstu i grafiki stworzyć miłą dla oka całość, która następnie może zostać wykorzystana w czasopiśmie, na bilbordzie reklamowym, ulotce czy w książeczce ofertowej.

Fotografia studyjna

Fotografia studyjna to rodzaj fotografii, która jest wykonywana w kontrolowanych warunkach studia fotograficznego, zazwyczaj za pomocą specjalistycznego sprzętu oświetleniowego i tła. Fotografia studyjna charakteryzuje się starannym podejściem do oświetlenia, kompozycji, detali i kontroli nad całą sceną.

Oto kilka kluczowych elementów związanych z fotografią studyjną:

  1. Oświetlenie: Jednym z głównych elementów w fotografii studyjnej jest kontrolowane oświetlenie. Fotografowie studyjni często korzystają z różnych źródeł światła, takich jak lampy błyskowe, światła ciągłe, softboxy czy lampy studyjne, aby uzyskać pożądane efekty i uniknąć niechcianych cieni.
  2. Tło: W studio fotograficznym często używa się jednolitego tła, które pozwala skupić uwagę na fotografowanym obiekcie. Tła mogą być różnokolorowe lub jednolite, a ich wybór zależy od zamierzonego efektu i stylu fotografii.
  3. Kontrola nad kompozycją: Fotografowie studyjni mają pełną kontrolę nad kompozycją zdjęcia. Mogą skupić się na szczegółach, eksperymentować z kątami, ustawiać oświetlenie w taki sposób, aby podkreślało cechy obiektu oraz stosować różnorodne techniki kompozycyjne.
  4. Sprzęt fotograficzny: Do fotografii studyjnej używa się zazwyczaj aparatów cyfrowych o wysokiej rozdzielczości, które pozwalają na uzyskanie szczegółowych i wyraźnych obrazów. W przypadku portretów mogą być używane specjalistyczne obiektywy, takie jak portretowe, aby uzyskać korzystne efekty.
  5. Retuszowanie i edycja: Po zrobieniu zdjęć, fotografowie studyjni często korzystają z programów do edycji fotografii, takich jak Adobe Photoshop, do retuszowania, poprawiania kolorów, usuwania niedoskonałości i dostosowywania ogólnej jakości obrazu.
  6. Zastosowania: Fotografia studyjna może być używana w różnych celach, takich jak portrety, sesje rodzinne, sesje ślubne, fotografie reklamowe produktów, zdjęcia mody czy fotografie artystyczne. Jest to także popularny sposób na uzyskanie profesjonalnych zdjęć do dokumentów lub portfolio.

Fotografia studyjna daje fotografowi pełną kontrolę nad procesem tworzenia obrazu, co pozwala na uzyskanie pożądanych efektów w kontrolowanych warunkach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *