Nie tylko Mikołaj. Praca w świątecznej atmosferze czeka na chętnych

Grudzień to przede wszystkim Święta i przygotowania do nich, ale dla wielu to także szansa na dodatkowy zarobek. Podczas gdy w centrach handlowych już pojawiły się bożonarodzeniowe dekoracje, portale ogłoszeniowe zapełniły się ofertami pracy dla Świętych Mikołajów i jego pomocników, ale nie tylko. Jak wynika z raportów Grupy Progres i SeniorApp, świąteczne rekrutacje w firmach ruszyły z pełną mocą. Zwiększa się również zapotrzebowanie na świadczenie pomocy w robieniu zakupów, czy sprzątaniu mieszkania przed nadchodzącą Gwiazdką. 

  • Bożonarodzeniowe rekrutacje ruszyły pełną parą, a ich liczba stale rośnie.
  • Chętni do sezonowych prac świątecznych mogą przebierać w etatach, które oferuje sektor handlu, produkcji czy usług.
  • Według najnowszych danych Grupy Progres – w porównaniu do innych, spokojniejszych miesięcy roku – wzrost zapotrzebowania na kadrę w ww. branżach wynosi obecnie od 20 do 30 proc. (w zależności od sektora).
  • Praca czeka nie tylko na kasie czy przy wykładaniu towarów. Nie brakuje ofert dla kandydatów gotowych wcielić się w role świątecznych postaci, ale także chcących sprzedawać choinki czy inne produkty bożonarodzeniowe albo pakować prezenty.
  • Zwiększa się również liczba ofert dot. świadczenia usług związanych z przygotowaniami do Świąt. Jednocześnie rośnie też liczba osób gotowych świadczyć takie usługi.
  • Według danych SeniorApp grupa osób poszukująca w listopadzie pomocy w posprzątaniu mieszkania – w porównaniu z analogicznym miesiącem 2021 r. – powiększyła się piętnastokrotnie. Liczba osób, które oferują taką pomoc, urosła od listopada ub. roku o ponad 100 proc.

Jak co roku w okresie przedświątecznym obserwujemy duże ożywienie w sektorach, które tradycyjnie w tym czasie są oblegane przez klientów. Co oznacza, że w handlu, produkcji czy usługach wzrost zapotrzebowania na pracowników sezonowych w tym czasie rośnie. Według najnowszych danych Grupy Progres – w porównaniu do innych, spokojniejszych miesięcy roku – wzrost wynosi obecnie od 20 do 30 proc. (w zależności od branży). Zatrudnia m.in. Poczta Polska, która chce przyjąć 600 dodatkowych osób do obsługi świątecznych przesyłek (pracownicy sortowni, kierowcy oraz kurierzy). Kadry poszukują także firmy produkcyjne, kurierskie, magazyny, a także handel. Praca czeka nie tylko na kasie czy przy wykładaniu towarów. Nie brakuje ofert dla kandydatów gotowych wcielić się w role świątecznych postaci, ale także chcących sprzedawać choinki czy inne produkty bożonarodzeniowe albo pakować prezenty. Potwierdza to Paweł Dąbrowski, Prezes spółek operacyjnych w Grupie Progres:

Odnotowujemy znaczny wzrost zainteresowania pracą tymczasową i jest ono widoczne zarówno wśród firm, jak i kandydatów chętnych do podjęcia tego typu zatrudnienia. Wzmożone zapotrzebowanie kadrowe, wśród pracodawców z sektorów tj. handel, produkcja spożywcza, tekstylna oraz produkcja zabawek zaobserwowaliśmy już pod koniec trzeciego kwartału. Podobnie jest w e-commerce czy logistyce potrzebującej dzisiaj ogromnej liczby rąk do pracy przy dystrybucji towarów, na które zapotrzebowanie przed świętami, mimo kryzysu gospodarczego, jest duże. Pojawia się też sporo zajęć tj. Mikołaj, Elf, w sprzedaży choinek czy na różnego rodzaju bożonarodzeniowych stoiskach i jarmarkach. Ofert zatrudnienia do prac świątecznych będzie jeszcze więcej na przełomie listopada i grudnia. 

Liczba ogłoszeń jest tym większa, że Mikołajów poszukują osoby indywidualne, centra handlowe i firmy – na swoje Christmas Parties. W zależności od miejsca zatrudnienia różnić będą się stawki godzinowe. Podczas półgodzinnej wizyty w domu, Mikołaj zarobi w okolicach 100 – 150 zł. Swoimi prawami cenowymi rządzić się będą jednak odwiedziny w wigilię. Podczas kilku godzin pracy w przeddzień Bożego Narodzenia można powiększyć swój budżet nawet o 1 000 – 1 300 zł. Towarzyszące Mikołajowy Śnieżynka lub Elf zarobią w ten sposób od 130 o 200 zł za odwiedziny. Gościnne występy Mikołaja podczas firmowych imprez to zarobek rzędu 100 zł za godzinę, a Śnieżynki ok. 40 zł. W centrum handlowym również nie brakuje okazji do zarobku dla Mikołajów i jego pomocników. Tu wynagrodzenie wynosi ok. 100 zł netto za godzinę dla „Siwobrodego” i 15 zł dla Śnieżynek i Elfów. W tej pracy sprawdzą się osoby o konkretnych cechach i z konkretnymi umiejętnościami.

Święty Mikołaj czy śnieżynka muszą mieć dobry kontakt z dziećmi i rodzicami, być kreatywni, posiadać pewne zdolności aktorskie. Jeśli ktoś nie posiada takich cech, a chce dorobić przed świętami, to z pewnością znajdzie pracę na innym stanowisku, bo ofert, które nie wymagają żadnych kwalifikacji, a jedynie zaangażowania i dyspozycyjności, w tym roku nie brakuje zapewnia Paweł Dąbrowski, Prezes spółek operacyjnych w Grupie Progres.

Wśród ogłoszeń, w których najważniejsza jest dyspozycyjność, znajdą się między innymi te dla sprzedawców choinek. Tutaj, oprócz podstawowego wynagrodzenia ok. 25 zł za godzinę, możemy liczyć na prowizje za sprzedaż, a także dodatek energetyczny za pracę na mrozie.

Duże możliwości zarobku dają również oferty pracy dla pracowników produkcyjnych, zarówno tych, którzy będą brać udział w samym procesie produkcyjnym świątecznych upominków czy bombek, jak i tych, którzy będą prezenty pakować. Tutaj stawki godzinowe oscylują wokół 23 zł.

Na dużo wyższe zarobki mogą liczyć ci, którzy zdecydują się na wyjazd za granicę. Pracownik produkcyjny w Holandii, oprócz gwarantowanego mieszkania i pomocy w transporcie, otrzyma wynagrodzenie w wysokości blisko 14 euro za godzinę (przy przepracowaniu 40 godzin tygodniowo). Jeśli natomiast zdecyduje się na pracę w nocy, zarobi w godzinę ponad 18 euro. W Niemczech, dla osoby pracującej przy produkcji świątecznych bombek, godzinowe wynagrodzenie wynosi ok. 11 euro.

Zwiększa się liczba ofert dotyczących świadczenia usług związanych z przygotowaniami do Świąt, ale jednocześnie rośnie też liczba osób gotowych świadczyć takie usługi. Według danych SeniorApp grupa osób poszukująca w listopadzie pomocy w posprzątaniu mieszkania – w porównaniu z analogicznym miesiącem 2021 r. – powiększyła się piętnastokrotnie. Liczba osób, które oferują taką pomoc, urosła od listopada ub. roku o ponad 100 proc. Średnia cena za usługę sprzątania mieszkania wynosi ok. 70 zł/1 godz. Osoby robiące zakupy na zlecenie mogą zarobić kilkadziesiąt złotych za godzinę, w zależności od ich zakresu i czasu, który poświęcą na tę czynność, a za dotrzymywanie towarzystwa – od 30 zł za godz.

Coraz większą grupę stanowią osoby poszukujące kogoś, kto – w okresie świąteczno-noworocznym – dotrzyma towarzystwa ich bliskim. Najczęściej to starsi ludzie, rodzice czy dziadkowie, którzy mieszkają daleko i są sami. Na szczęście rośnie też liczba Polaków gotowych spędzić swój wolny czas z kimś, kto tego potrzebuje, a nie może liczyć na towarzystwo rodziny czy przyjaciół. Z naszych danych wynika, że w listopadzie 2021 takich osób było niespełna 1200, na początku listopada tego roku grupa ta powiększyła się do 2600 os. i stale przybywają kolejne – mówi Igor Marczak z SeniorApp. – Przed nami dopiero pik tego rodzaju zamówień. Na ogół zaczyna się on już pod koniec listopada i trwa do końca grudnia. Na podstawie tegorocznych danych możemy prognozować, że wzrost liczby chętnych do prac związanych ze świętami – w porównaniu do grudnia 2021 r. wyniesie 200 proc. Podobne wzrosty dot. liczby klientów. Dlatego, jeśli ktoś szuka wsparcia np. w przygotowaniu do świąt, to już powinien się tym zająć, bo za moment znalezienie odpowiedniej osoby do pomocy może być bardzo trudne – podsumowuje Igor Marczak.

************

Grupa Kapitałowa Progres jest jedną z największych agencji HR wśród firm z branży posiadających 100 proc. polskiego kapitału i działających na terenie całego kraju. W jej skład wchodzą spółki, z których najstarsza na rynku funkcjonuje od 2002 r. Grupa wspiera przedsiębiorstwa w całej Polsce w zakresie pracy tymczasowej (Progres HR), doradztwa biznesowego i szkoleń (Progres Consulting), rekrutacji stałych (Progres Permanent Recruitment), a także optymalizacji procesów (Progres Advanced Solutions). Rocznie zatrudnia niemal 20 tysięcy pracowników i realizuje 1,5 tysiąca projektów rekrutacyjnych. Posiada kilkadziesiąt oddziałów w Polsce i zagranicą. Organizacja była wielokrotnie nagradzana w prestiżowych konkursach, plebiscytach i rankingach tj. m.in. Diamenty Forbesa (2017 r. – laureat) Gazele Biznesu (2020 r. – druga najdynamiczniej rozwijająca się firma w Polsce), Medal Europejski (2021 r.), Lider Polskiego Biznesu (2022 r.) i Firma Przyjazna Cudzoziemcom (2022 r.).

Więcej z branży

Zarobki w branży graficznej

Zgodnie z najnowszymi danymi (stan na styczeń 2022r.) przeciętne wynagrodzenie grafików wynosi około 4 840 PLN brutto. Według redakcji GRAFMAG projektanci zatrudnieni w dużych firmach mają szansę na wynagrodzenie powyżej 8500 zł netto. Miesięczne zarobki są również uzależnione od formy zatrudnienia. Najpopularniejszą formą jest zatrudnienie na zasadzie kontraktu B2B (Business to Business).

Predyspozycje do zawodu w branży graficznej

Niemal każda firma potrzebuje materiałów graficznych, szczególnie gdy jest obecna w sieci i intensywnie działa w ramach marketingu internetowego. Projektant grafiki zajmuje się przygotowaniem materiałów reklamowych, znaków firmowych, okładek książek, a także projektowaniem publikacji oraz stron internetowych. Technik grafiki i poligrafii przygotowuje również materiały do drukowania cyfrowego, także w technologii 3D. Jeśli cechuję Cię umiejętność twórczego myślenia, jesteś osobą komunikatywną i kreatywną doskonale odnajdziesz się w tej branży. Jest to zawód, który wymaga bieżącej znajomości trendów i śledzenia nowości technicznych. Wymaga zdobywania ciągłych umiejętności zawodowych.

Technik grafiki i poligrafii

Podczas nauki na kierunku Technik grafiki i poligrafii możesz zdobyć dwie państwowe kwalifikacje. Pierwsza kwalifikacja przygotuje Cię do wykonywania prac graficznych i publikacji cyfrowej, druga umożliwi drukowanie cyfrowe i obróbkę druków. Po ukończeniu kwalifikacyjnego kursu zawodowego otrzymasz zaświadczenie o posiadaniu danej kwalifikacji. Zakończenie nauki i zdanie egzaminu państwowego jest równoznaczne z uzyskaniem tytułu technika. Czas trwania całego kursu to 2,5 roku. Szeroki zakres nauki obejmuje takie przedmioty jak: język obcy zawodowy, bhp, organizacja pracy zespołu, projektowanie graficzne i projektowanie publikacji, poligrafia. Dodatkowo zdobędziesz kompetencje z zakresu poligrafii: podstawy dziedziny, rysunek techniczny, maszyny i urządzenia cyfrowe, modelowanie i drukowanie 3D.

Specjalista od budowania marki – Specjalista z pogranicza grafiki komputerowej i marketingu. Jego czynności polegają na stworzeniu (a w pewnych sytuacjach także na modyfikacji) elementów graficznych, które mają być wykorzystywane w ramach jednej firmy. Grafik ten w pierwszej kolejności zajmie się ustaleniem jakie fonty, logo i zestawienia kolorów będą najbardziej korzystne dla jego kontrahenta, a następnie po uzyskaniu aprobaty przystępuje do wykonania grafiki, która zostanie zastosowana w materiałach promocyjnych przedsiębiorstwa (np. w papierze firmowym, długopisach, wizytówkach, etc.). Do grafika takiego należy zwrócić się również w przypadku, jeżeli mamy już logo i jesteśmy kojarzeni z pewnymi zestawieniami kolorów czy symbolami, pragniemy jednak odświeżyć wizerunek naszej firmy nie tracąc jednocześnie autentyczności. Powinineś mieć logo w krzywych, jeśli nie masz logo w formacie wektorowym napisz do mnie.

Retuszer – Najlepszy przyjaciel fotografa i osób, którym zależy na jakości wykonanych zdjęć. Retuszer nie ogranicza się jedynie do tego, by osoby znajdujące się na zdjęciach wyglądały korzystniej. Potrafi on również poprawić ogólną jakość zdjęć, odnowić stare fotografie, jak również wystylizować nowe zdjęcia na wykonane w innej epoce. Grafik ma również możliwość bezstratnego powiększania zdjęć przy pomocy nowoczesnych narzędzi. Dzięki odpowiednim zabiegom jest wstanie zmienić kolorystykę zdjęcia jak również dodać/usunąć odpowiednie elementy, przez co jest on niezastąpiony przy dostosowywaniu fotografii do potrzeb materiałów promocyjnych czy kampanii reklamowych.

Operator DTP – Zajmuje się on odpowiednim złożeniem tekstu i obrazu, tak, by nadawał się on do wykorzystania w ostatecznej publikacji. Ponieważ powyższy opis może być nieco niejasny dla osób, które wcześniej nie współpracowały z operatorem DTP, posłużymy się prostym przykładem. Weź do ręki dowolne czasopismo (najlepiej do tego celu nada się prasa kobieca, ale może być to też każda inna gazeta). Zwróć uwagę na tekst i obrazki umieszczone w czasopiśmie. Tekst rozmieszczony jest w kolumnach, które oplatają obrazki. W miejscach, gdzie tekst spotyka się z ilustracją litery często zmieniają swój kolor tak, by pozostać czytelnymi i stworzyć harmonijną całość. Tekst jest w niektórych miejscach pogrubiony tak, by przykuwał uwagę. Grafiki znajdujące się w czasopiśmie są natomiast w niektórych miejscach rozmyte, by w innych tworzyć wyraźne linie. Operator DTP zajmuje się właśnie tym, by z otrzymanego tekstu i grafiki stworzyć miłą dla oka całość, która następnie może zostać wykorzystana w czasopiśmie, na bilbordzie reklamowym, ulotce czy w książeczce ofertowej.

Rozwój technik informatycznych w znaczący sposób wpłynął na wiele zawodów. Jedną z profesji w dużym stopniu związanych z IT jest grafika. Programy graficzne są niezbędną bazą dla pracy grafików, co nie oznacza, że nie muszą się oni wykazywać podobnymi cechami, jak ich koledzy sprzed kilkudziesięciu lat. Nadal w zawodzie tym liczą się takie umiejętności jak: talent plastyczny, biegłość techniczna, skrupulatność, dokładność i jednocześnie – kreatywność.

Dobry grafik to osoba posiadająca niezbędny zasób umiejętności twardych i miękkich. Liczy się też jeszcze coś szczególnego – pasja – która nie tylko nie pozwoli popaść w zawodową rutynę, ale sprawi, że profesjonalny rozwój (a co za tym idzie – śledzenie szybko zachodzących w tej branży zmian) nie będzie niemiłą koniecznością.

Fotografia studyjna

Fotografia studyjna to rodzaj fotografii, która jest wykonywana w kontrolowanych warunkach studia fotograficznego, zazwyczaj za pomocą specjalistycznego sprzętu oświetleniowego i tła. Fotografia studyjna charakteryzuje się starannym podejściem do oświetlenia, kompozycji, detali i kontroli nad całą sceną.

Oto kilka kluczowych elementów związanych z fotografią studyjną:

  1. Oświetlenie: Jednym z głównych elementów w fotografii studyjnej jest kontrolowane oświetlenie. Fotografowie studyjni często korzystają z różnych źródeł światła, takich jak lampy błyskowe, światła ciągłe, softboxy czy lampy studyjne, aby uzyskać pożądane efekty i uniknąć niechcianych cieni.
  2. Tło: W studio fotograficznym często używa się jednolitego tła, które pozwala skupić uwagę na fotografowanym obiekcie. Tła mogą być różnokolorowe lub jednolite, a ich wybór zależy od zamierzonego efektu i stylu fotografii.
  3. Kontrola nad kompozycją: Fotografowie studyjni mają pełną kontrolę nad kompozycją zdjęcia. Mogą skupić się na szczegółach, eksperymentować z kątami, ustawiać oświetlenie w taki sposób, aby podkreślało cechy obiektu oraz stosować różnorodne techniki kompozycyjne.
  4. Sprzęt fotograficzny: Do fotografii studyjnej używa się zazwyczaj aparatów cyfrowych o wysokiej rozdzielczości, które pozwalają na uzyskanie szczegółowych i wyraźnych obrazów. W przypadku portretów mogą być używane specjalistyczne obiektywy, takie jak portretowe, aby uzyskać korzystne efekty.
  5. Retuszowanie i edycja: Po zrobieniu zdjęć, fotografowie studyjni często korzystają z programów do edycji fotografii, takich jak Adobe Photoshop, do retuszowania, poprawiania kolorów, usuwania niedoskonałości i dostosowywania ogólnej jakości obrazu.
  6. Zastosowania: Fotografia studyjna może być używana w różnych celach, takich jak portrety, sesje rodzinne, sesje ślubne, fotografie reklamowe produktów, zdjęcia mody czy fotografie artystyczne. Jest to także popularny sposób na uzyskanie profesjonalnych zdjęć do dokumentów lub portfolio.

Fotografia studyjna daje fotografowi pełną kontrolę nad procesem tworzenia obrazu, co pozwala na uzyskanie pożądanych efektów w kontrolowanych warunkach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *