Nie tylko Mikołaj. Praca w świątecznej atmosferze czeka na chętnych

Grudzień to przede wszystkim Święta i przygotowania do nich, ale dla wielu to także szansa na dodatkowy zarobek. Podczas gdy w centrach handlowych już pojawiły się bożonarodzeniowe dekoracje, portale ogłoszeniowe zapełniły się ofertami pracy dla Świętych Mikołajów i jego pomocników, ale nie tylko. Jak wynika z raportów Grupy Progres i SeniorApp, świąteczne rekrutacje w firmach ruszyły z pełną mocą. Zwiększa się również zapotrzebowanie na świadczenie pomocy w robieniu zakupów, czy sprzątaniu mieszkania przed nadchodzącą Gwiazdką. 

  • Bożonarodzeniowe rekrutacje ruszyły pełną parą, a ich liczba stale rośnie.
  • Chętni do sezonowych prac świątecznych mogą przebierać w etatach, które oferuje sektor handlu, produkcji czy usług.
  • Według najnowszych danych Grupy Progres – w porównaniu do innych, spokojniejszych miesięcy roku – wzrost zapotrzebowania na kadrę w ww. branżach wynosi obecnie od 20 do 30 proc. (w zależności od sektora).
  • Praca czeka nie tylko na kasie czy przy wykładaniu towarów. Nie brakuje ofert dla kandydatów gotowych wcielić się w role świątecznych postaci, ale także chcących sprzedawać choinki czy inne produkty bożonarodzeniowe albo pakować prezenty.
  • Zwiększa się również liczba ofert dot. świadczenia usług związanych z przygotowaniami do Świąt. Jednocześnie rośnie też liczba osób gotowych świadczyć takie usługi.
  • Według danych SeniorApp grupa osób poszukująca w listopadzie pomocy w posprzątaniu mieszkania – w porównaniu z analogicznym miesiącem 2021 r. – powiększyła się piętnastokrotnie. Liczba osób, które oferują taką pomoc, urosła od listopada ub. roku o ponad 100 proc.

Jak co roku w okresie przedświątecznym obserwujemy duże ożywienie w sektorach, które tradycyjnie w tym czasie są oblegane przez klientów. Co oznacza, że w handlu, produkcji czy usługach wzrost zapotrzebowania na pracowników sezonowych w tym czasie rośnie. Według najnowszych danych Grupy Progres – w porównaniu do innych, spokojniejszych miesięcy roku – wzrost wynosi obecnie od 20 do 30 proc. (w zależności od branży). Zatrudnia m.in. Poczta Polska, która chce przyjąć 600 dodatkowych osób do obsługi świątecznych przesyłek (pracownicy sortowni, kierowcy oraz kurierzy). Kadry poszukują także firmy produkcyjne, kurierskie, magazyny, a także handel. Praca czeka nie tylko na kasie czy przy wykładaniu towarów. Nie brakuje ofert dla kandydatów gotowych wcielić się w role świątecznych postaci, ale także chcących sprzedawać choinki czy inne produkty bożonarodzeniowe albo pakować prezenty. Potwierdza to Paweł Dąbrowski, Prezes spółek operacyjnych w Grupie Progres:

Odnotowujemy znaczny wzrost zainteresowania pracą tymczasową i jest ono widoczne zarówno wśród firm, jak i kandydatów chętnych do podjęcia tego typu zatrudnienia. Wzmożone zapotrzebowanie kadrowe, wśród pracodawców z sektorów tj. handel, produkcja spożywcza, tekstylna oraz produkcja zabawek zaobserwowaliśmy już pod koniec trzeciego kwartału. Podobnie jest w e-commerce czy logistyce potrzebującej dzisiaj ogromnej liczby rąk do pracy przy dystrybucji towarów, na które zapotrzebowanie przed świętami, mimo kryzysu gospodarczego, jest duże. Pojawia się też sporo zajęć tj. Mikołaj, Elf, w sprzedaży choinek czy na różnego rodzaju bożonarodzeniowych stoiskach i jarmarkach. Ofert zatrudnienia do prac świątecznych będzie jeszcze więcej na przełomie listopada i grudnia. 

Liczba ogłoszeń jest tym większa, że Mikołajów poszukują osoby indywidualne, centra handlowe i firmy – na swoje Christmas Parties. W zależności od miejsca zatrudnienia różnić będą się stawki godzinowe. Podczas półgodzinnej wizyty w domu, Mikołaj zarobi w okolicach 100 – 150 zł. Swoimi prawami cenowymi rządzić się będą jednak odwiedziny w wigilię. Podczas kilku godzin pracy w przeddzień Bożego Narodzenia można powiększyć swój budżet nawet o 1 000 – 1 300 zł. Towarzyszące Mikołajowy Śnieżynka lub Elf zarobią w ten sposób od 130 o 200 zł za odwiedziny. Gościnne występy Mikołaja podczas firmowych imprez to zarobek rzędu 100 zł za godzinę, a Śnieżynki ok. 40 zł. W centrum handlowym również nie brakuje okazji do zarobku dla Mikołajów i jego pomocników. Tu wynagrodzenie wynosi ok. 100 zł netto za godzinę dla „Siwobrodego” i 15 zł dla Śnieżynek i Elfów. W tej pracy sprawdzą się osoby o konkretnych cechach i z konkretnymi umiejętnościami.

Święty Mikołaj czy śnieżynka muszą mieć dobry kontakt z dziećmi i rodzicami, być kreatywni, posiadać pewne zdolności aktorskie. Jeśli ktoś nie posiada takich cech, a chce dorobić przed świętami, to z pewnością znajdzie pracę na innym stanowisku, bo ofert, które nie wymagają żadnych kwalifikacji, a jedynie zaangażowania i dyspozycyjności, w tym roku nie brakuje zapewnia Paweł Dąbrowski, Prezes spółek operacyjnych w Grupie Progres.

Wśród ogłoszeń, w których najważniejsza jest dyspozycyjność, znajdą się między innymi te dla sprzedawców choinek. Tutaj, oprócz podstawowego wynagrodzenia ok. 25 zł za godzinę, możemy liczyć na prowizje za sprzedaż, a także dodatek energetyczny za pracę na mrozie.

Duże możliwości zarobku dają również oferty pracy dla pracowników produkcyjnych, zarówno tych, którzy będą brać udział w samym procesie produkcyjnym świątecznych upominków czy bombek, jak i tych, którzy będą prezenty pakować. Tutaj stawki godzinowe oscylują wokół 23 zł.

Na dużo wyższe zarobki mogą liczyć ci, którzy zdecydują się na wyjazd za granicę. Pracownik produkcyjny w Holandii, oprócz gwarantowanego mieszkania i pomocy w transporcie, otrzyma wynagrodzenie w wysokości blisko 14 euro za godzinę (przy przepracowaniu 40 godzin tygodniowo). Jeśli natomiast zdecyduje się na pracę w nocy, zarobi w godzinę ponad 18 euro. W Niemczech, dla osoby pracującej przy produkcji świątecznych bombek, godzinowe wynagrodzenie wynosi ok. 11 euro.

Zwiększa się liczba ofert dotyczących świadczenia usług związanych z przygotowaniami do Świąt, ale jednocześnie rośnie też liczba osób gotowych świadczyć takie usługi. Według danych SeniorApp grupa osób poszukująca w listopadzie pomocy w posprzątaniu mieszkania – w porównaniu z analogicznym miesiącem 2021 r. – powiększyła się piętnastokrotnie. Liczba osób, które oferują taką pomoc, urosła od listopada ub. roku o ponad 100 proc. Średnia cena za usługę sprzątania mieszkania wynosi ok. 70 zł/1 godz. Osoby robiące zakupy na zlecenie mogą zarobić kilkadziesiąt złotych za godzinę, w zależności od ich zakresu i czasu, który poświęcą na tę czynność, a za dotrzymywanie towarzystwa – od 30 zł za godz.

Coraz większą grupę stanowią osoby poszukujące kogoś, kto – w okresie świąteczno-noworocznym – dotrzyma towarzystwa ich bliskim. Najczęściej to starsi ludzie, rodzice czy dziadkowie, którzy mieszkają daleko i są sami. Na szczęście rośnie też liczba Polaków gotowych spędzić swój wolny czas z kimś, kto tego potrzebuje, a nie może liczyć na towarzystwo rodziny czy przyjaciół. Z naszych danych wynika, że w listopadzie 2021 takich osób było niespełna 1200, na początku listopada tego roku grupa ta powiększyła się do 2600 os. i stale przybywają kolejne – mówi Igor Marczak z SeniorApp. – Przed nami dopiero pik tego rodzaju zamówień. Na ogół zaczyna się on już pod koniec listopada i trwa do końca grudnia. Na podstawie tegorocznych danych możemy prognozować, że wzrost liczby chętnych do prac związanych ze świętami – w porównaniu do grudnia 2021 r. wyniesie 200 proc. Podobne wzrosty dot. liczby klientów. Dlatego, jeśli ktoś szuka wsparcia np. w przygotowaniu do świąt, to już powinien się tym zająć, bo za moment znalezienie odpowiedniej osoby do pomocy może być bardzo trudne – podsumowuje Igor Marczak.

************

Grupa Kapitałowa Progres jest jedną z największych agencji HR wśród firm z branży posiadających 100 proc. polskiego kapitału i działających na terenie całego kraju. W jej skład wchodzą spółki, z których najstarsza na rynku funkcjonuje od 2002 r. Grupa wspiera przedsiębiorstwa w całej Polsce w zakresie pracy tymczasowej (Progres HR), doradztwa biznesowego i szkoleń (Progres Consulting), rekrutacji stałych (Progres Permanent Recruitment), a także optymalizacji procesów (Progres Advanced Solutions). Rocznie zatrudnia niemal 20 tysięcy pracowników i realizuje 1,5 tysiąca projektów rekrutacyjnych. Posiada kilkadziesiąt oddziałów w Polsce i zagranicą. Organizacja była wielokrotnie nagradzana w prestiżowych konkursach, plebiscytach i rankingach tj. m.in. Diamenty Forbesa (2017 r. – laureat) Gazele Biznesu (2020 r. – druga najdynamiczniej rozwijająca się firma w Polsce), Medal Europejski (2021 r.), Lider Polskiego Biznesu (2022 r.) i Firma Przyjazna Cudzoziemcom (2022 r.).

Więcej z branży

Podział na grafików i graficzki jest bardzo wyrównany: panowie prowadzą niecałymi dziesięcioma punktami procentowymi. Zawód grafika wykonuje 46,8% kobiet i 54,2% mężczyzn.

Inaczej niż w przypadku copywriterów, projektowaniem graficznym zajmuje się nieco starsza grupa wiekowa – prawdopodobnie ma to związek z tym, że aby zacząć realizować pierwsze komercyjne zlecenia, potrzebna jest wiedza i doświadczenie.

Wśród freelancerów grafików dominują przedstawiciele grupy wiekowej 25-34 lata. Jest ich aż 47,9%. Mniej liczne, choć wciąż zauważalne reprezentacje mają projektanci graficzni w wieku od 18 do 24 lat (24,5%) oraz w grupie pomiędzy 35 a 44 rokiem życia (19,3%).

Pozwala to zauważyć, że projektowanie graficzne popularne jest głównie wśród młodych ludzi, co jednak nie znaczy, że grupy wiekowe powyżej 44 roku życia są w badaniu zupełnie nieobecne. Projektanci w wieku 45-54 stanowią jednak tylko 6,3% badanej próby, a ci powyżej 55 roku życia to zaledwie 1,6%.

Co ciekawe, jeszcze mniejszą reprezentację mają najmłodsi graficy, którzy nie ukończyli jeszcze 18 roku życia: jest ich tylko 0,5%.

Ilustrator – Grafik taki specjalizuje się w wykonywaniu rysunków (ilustracji). Rysunki takie mogą być wykonywane za pośrednictwem tradycyjnych technik (np. ołówek i kartka). Mogą być jednak tworzone także za pośrednictwem komputera – tak przy pomocy zewnętrznych urządzeń typu tablety graficzne, jak również jedynie przy wykorzystaniu znajdującego się w komputerze oprogramowania. Niezależnie od stosowanych narzędzi ostatecznym efektem pracy takiego grafika jest dwuwymiarowy obraz w formie cyfrowej, który może zostać wykorzystany jako symbol, maskotka strony czy też okładka książki.

Grafik 3D – Specjalizacją takiego grafika jest tworzenie modeli, które potem mogą zostać wykorzystane przy tworzeniu animacji, gier komputerowych, symulacji czy jako wirtualne makiety domów. Zlecając pracę takiemu grafikowi musimy mieć na uwadze, że tworzenie kompletnych trójwymiarowych struktur jest procesem o bardzo złożonym charakterze. Grafik 3D tworzy jedynie „szkielety” trójwymiarowych modeli. Efektem jego pracy jest więc jedynie siatka połączonych ze sobą linii. Siatka ta ma określony kształt – z łatwością możemy domyślić się, czy końcowym efektem ma być człowiek, czy też dzbanek. Model taki jest jednak pozbawiony kolorów czy innego rodzaju wypełnienia.

Specjalista od tworzenia grafiki 3D – Grafik komputerowy posiadający taką specjalizację tworzy wypełnienia dla modeli stworzonych przez wyżej opisanego grafika 3D. Mimo, iż określenie „specjalista od tworzenia grafiki 3D” sugeruje, że osoby takie pracują na modelach 3D, jest jednak inaczej. Tworzone przez nich tekstury są zawsze dwuwymiarowe. Są jednak wykonane w taki sposób, że po „zgięciu” idealnie przylegają do modelu 3D, dla którego zostały wykonane. By zrozumieć, jak wygląda stworzona przez takiego grafika tekstura, najłatwiej wyobrazić sobie schemat kostki, przedstawiony jako 6 kwadratów stykających się ze sobą bokami. Po wycięciu takiego rysunku i odpowiednim złożeniu powstanie idealny sześcian. Praca specjalisty od tworzenia grafiki 3D polega właśnie na odpowiednim pokolorowaniu owych ścian.

Zarobki w branży graficznej

Zgodnie z najnowszymi danymi (stan na styczeń 2022r.) przeciętne wynagrodzenie grafików wynosi około 4 840 PLN brutto. Według redakcji GRAFMAG projektanci zatrudnieni w dużych firmach mają szansę na wynagrodzenie powyżej 8500 zł netto. Miesięczne zarobki są również uzależnione od formy zatrudnienia. Najpopularniejszą formą jest zatrudnienie na zasadzie kontraktu B2B (Business to Business).

Predyspozycje do zawodu w branży graficznej

Niemal każda firma potrzebuje materiałów graficznych, szczególnie gdy jest obecna w sieci i intensywnie działa w ramach marketingu internetowego. Projektant grafiki zajmuje się przygotowaniem materiałów reklamowych, znaków firmowych, okładek książek, a także projektowaniem publikacji oraz stron internetowych. Technik grafiki i poligrafii przygotowuje również materiały do drukowania cyfrowego, także w technologii 3D. Jeśli cechuję Cię umiejętność twórczego myślenia, jesteś osobą komunikatywną i kreatywną doskonale odnajdziesz się w tej branży. Jest to zawód, który wymaga bieżącej znajomości trendów i śledzenia nowości technicznych. Wymaga zdobywania ciągłych umiejętności zawodowych.

Technik grafiki i poligrafii

Podczas nauki na kierunku Technik grafiki i poligrafii możesz zdobyć dwie państwowe kwalifikacje. Pierwsza kwalifikacja przygotuje Cię do wykonywania prac graficznych i publikacji cyfrowej, druga umożliwi drukowanie cyfrowe i obróbkę druków. Po ukończeniu kwalifikacyjnego kursu zawodowego otrzymasz zaświadczenie o posiadaniu danej kwalifikacji. Zakończenie nauki i zdanie egzaminu państwowego jest równoznaczne z uzyskaniem tytułu technika. Czas trwania całego kursu to 2,5 roku. Szeroki zakres nauki obejmuje takie przedmioty jak: język obcy zawodowy, bhp, organizacja pracy zespołu, projektowanie graficzne i projektowanie publikacji, poligrafia. Dodatkowo zdobędziesz kompetencje z zakresu poligrafii: podstawy dziedziny, rysunek techniczny, maszyny i urządzenia cyfrowe, modelowanie i drukowanie 3D.

Fotografia studyjna

Fotografia studyjna to rodzaj fotografii, która jest wykonywana w kontrolowanych warunkach studia fotograficznego, zazwyczaj za pomocą specjalistycznego sprzętu oświetleniowego i tła. Fotografia studyjna charakteryzuje się starannym podejściem do oświetlenia, kompozycji, detali i kontroli nad całą sceną.

Oto kilka kluczowych elementów związanych z fotografią studyjną:

  1. Oświetlenie: Jednym z głównych elementów w fotografii studyjnej jest kontrolowane oświetlenie. Fotografowie studyjni często korzystają z różnych źródeł światła, takich jak lampy błyskowe, światła ciągłe, softboxy czy lampy studyjne, aby uzyskać pożądane efekty i uniknąć niechcianych cieni.
  2. Tło: W studio fotograficznym często używa się jednolitego tła, które pozwala skupić uwagę na fotografowanym obiekcie. Tła mogą być różnokolorowe lub jednolite, a ich wybór zależy od zamierzonego efektu i stylu fotografii.
  3. Kontrola nad kompozycją: Fotografowie studyjni mają pełną kontrolę nad kompozycją zdjęcia. Mogą skupić się na szczegółach, eksperymentować z kątami, ustawiać oświetlenie w taki sposób, aby podkreślało cechy obiektu oraz stosować różnorodne techniki kompozycyjne.
  4. Sprzęt fotograficzny: Do fotografii studyjnej używa się zazwyczaj aparatów cyfrowych o wysokiej rozdzielczości, które pozwalają na uzyskanie szczegółowych i wyraźnych obrazów. W przypadku portretów mogą być używane specjalistyczne obiektywy, takie jak portretowe, aby uzyskać korzystne efekty.
  5. Retuszowanie i edycja: Po zrobieniu zdjęć, fotografowie studyjni często korzystają z programów do edycji fotografii, takich jak Adobe Photoshop, do retuszowania, poprawiania kolorów, usuwania niedoskonałości i dostosowywania ogólnej jakości obrazu.
  6. Zastosowania: Fotografia studyjna może być używana w różnych celach, takich jak portrety, sesje rodzinne, sesje ślubne, fotografie reklamowe produktów, zdjęcia mody czy fotografie artystyczne. Jest to także popularny sposób na uzyskanie profesjonalnych zdjęć do dokumentów lub portfolio.

Fotografia studyjna daje fotografowi pełną kontrolę nad procesem tworzenia obrazu, co pozwala na uzyskanie pożądanych efektów w kontrolowanych warunkach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *