Impreza firmowa dla pracowników z branży IT – co należy wziąć pod uwagę?

Aż 66 proc. Polaków dąży do nawiązania bliskiej znajomości ze swoimi współpracownikami – wynika z badania „Budowanie bliskich relacji w pracy w Polsce. Badanie 2022” przeprowadzonego przez InterviewMe. Aż 80 proc. z nich przyznaje, że dzięki dobrej atmosferze w firmie i posiadaniu obok siebie firmowych przyjaciół, pracownik czerpie większą przyjemność z pracy, pracuje lepiej i wydajniej. Wiedzą o tym pracodawcy, którzy przynajmniej raz w roku organizują integrację dla pracowników. Jak zbliżyć do siebie osoby z branży IT? Co należy wziąć pod uwagę? Podpowiadamy.

Relacje z ludźmi są ważne dla czerpania satysfakcji z życia zawodowego i prywatnego. Ponad 57 proc. zatrudnionych osób przyznaje, że w swojej pracy lubi większość osób, zaś jedynie 3 proc. jest zdania, że dobrze czuje się w towarzystwie tylko jednej osoby ze swojego przedsiębiorstwa. Dużą rolę w procesie budowania szacunku wśród pracowników i nawiązywaniu przyjaźni odgrywają imprezy firmowe. Coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na organizację eventów po godzinach pracy. Należy jednak pamiętać, że każda grupa zawodowa jest charakterystyczna i zorganizować imprezę firmową w taki sposób, by spełnić oczekiwania pracowników.

Branża IT to głównie mężczyźni

Szacuje się, że rynek IT wzrośnie w latach 2021-2026 o 4,8 proc. – wynika z najnowszego badania „Badanie Społeczności IT 2022”. Zaledwie 14 proc. osób zatrudnionych w tym sektorze stanowią kobiety. To cenna informacja dla pracodawców, którzy chcą zorganizować imprezę firmową.

 – I tu pojawia się pierwsza cenna informacja dla organizatorów imprez firmowych. Przeważającą część osób zatrudnionych w IT stanowią mężczyźni. Zatem atrakcje na wydarzeniu powinny być dobrane w odpowiedni sposób z uwzględnieniem zainteresowań tej grupy odbiorców. Z naszego doświadczenia wynika, że świetnie sprawdzają się wyprawy w góry. Impreza firmowa zazwyczaj trwa od 1 do 2 dni, ale konieczne jest zorganizowanie dodatkowych atrakcji. Mężczyźni zatrudnieni w IT zwykle posiadają analityczny umysł, zatem sprawdzają się w wycieczkach terenowych, gdzie konieczne jest posługiwanie się mapą czy kompasem, a także w wyprawach survivalowych – wyjaśnia Sebastian Kopiej z agencji eventowej Commplace. – Nie oznacza to, że tego typu atrakcje są jedynie dla mężczyzn. Niemniej jednak branża IT upodobała sobie survival w górach.

Wyzwania dla pracodawcy

34 proc. osób zatrudnionych w IT to młodzi pracownicy w wieku od 25 do 30 lat. Natomiast aż 18 proc. stanowią bardzo młodzi ludzie w wieku od 18 do 24 lat. To ogromne wyzwanie na pracodawcy. Pracownicy IT zazwyczaj pracują zdalnie, nie widują się na co dzień w biurze. Zintegrowanie grupy osób, która nie widuje się na co dzień jest ogromnym wyzwaniem. Ponadto, Pokolenie Z ma swoje nawyki i preferencje, o których należy pamiętać.

 – Młode Pokolenie Z wychowane w dobie Internetu jest zdigitalizowane i niezwykle świadome. Ma dostęp do informacji non stop – mówi ekspert z Dworu Korona Karkonoszy. – Osoby te cenią obcowanie z naturą, dlatego pracodawca powinien wybrać pensjonat, który jest zlokalizowany np. w górach. Na pewno nie sprawdzą się duże ośrodki aglomeracyjne. Dla młodych pracowników Istotne jest dobro środowiska naturalnego i ich własne zdrowie. Ośrodek, do którego pojadą, powinien oferować tradycyjne, polskie i ekologiczne wyroby, które charakteryzują się naturalnością i odpowiednim smakiem. A jakie wnętrza są na topie? Pokolenie Z, którego sporą część stanowią pracownicy IT, ceni sobie spersonalizowane hotele, które są urządzone w niebanalnym stylu.

Ponad połowa osób pracujących w IT (54 proc.) jest zatrudnionych w polskich firmach. Podczas organizacji eventów warto zatem podkreślać to, co w naszym kraju najlepsze. Karkonosze zachwycają nie tylko widokami. Posiadają swoją własną kulturę i regionalizm, które z pewnością warto poznać.

Więcej z branży

Podział na grafików i graficzki jest bardzo wyrównany: panowie prowadzą niecałymi dziesięcioma punktami procentowymi. Zawód grafika wykonuje 46,8% kobiet i 54,2% mężczyzn.

Inaczej niż w przypadku copywriterów, projektowaniem graficznym zajmuje się nieco starsza grupa wiekowa – prawdopodobnie ma to związek z tym, że aby zacząć realizować pierwsze komercyjne zlecenia, potrzebna jest wiedza i doświadczenie.

Wśród freelancerów grafików dominują przedstawiciele grupy wiekowej 25-34 lata. Jest ich aż 47,9%. Mniej liczne, choć wciąż zauważalne reprezentacje mają projektanci graficzni w wieku od 18 do 24 lat (24,5%) oraz w grupie pomiędzy 35 a 44 rokiem życia (19,3%).

Pozwala to zauważyć, że projektowanie graficzne popularne jest głównie wśród młodych ludzi, co jednak nie znaczy, że grupy wiekowe powyżej 44 roku życia są w badaniu zupełnie nieobecne. Projektanci w wieku 45-54 stanowią jednak tylko 6,3% badanej próby, a ci powyżej 55 roku życia to zaledwie 1,6%.

Co ciekawe, jeszcze mniejszą reprezentację mają najmłodsi graficy, którzy nie ukończyli jeszcze 18 roku życia: jest ich tylko 0,5%.

Specjalista od budowania marki – Specjalista z pogranicza grafiki komputerowej i marketingu. Jego czynności polegają na stworzeniu (a w pewnych sytuacjach także na modyfikacji) elementów graficznych, które mają być wykorzystywane w ramach jednej firmy. Grafik ten w pierwszej kolejności zajmie się ustaleniem jakie fonty, logo i zestawienia kolorów będą najbardziej korzystne dla jego kontrahenta, a następnie po uzyskaniu aprobaty przystępuje do wykonania grafiki, która zostanie zastosowana w materiałach promocyjnych przedsiębiorstwa (np. w papierze firmowym, długopisach, wizytówkach, etc.). Do grafika takiego należy zwrócić się również w przypadku, jeżeli mamy już logo i jesteśmy kojarzeni z pewnymi zestawieniami kolorów czy symbolami, pragniemy jednak odświeżyć wizerunek naszej firmy nie tracąc jednocześnie autentyczności. Powinineś mieć logo w krzywych, jeśli nie masz logo w formacie wektorowym napisz do mnie.

Retuszer – Najlepszy przyjaciel fotografa i osób, którym zależy na jakości wykonanych zdjęć. Retuszer nie ogranicza się jedynie do tego, by osoby znajdujące się na zdjęciach wyglądały korzystniej. Potrafi on również poprawić ogólną jakość zdjęć, odnowić stare fotografie, jak również wystylizować nowe zdjęcia na wykonane w innej epoce. Grafik ma również możliwość bezstratnego powiększania zdjęć przy pomocy nowoczesnych narzędzi. Dzięki odpowiednim zabiegom jest wstanie zmienić kolorystykę zdjęcia jak również dodać/usunąć odpowiednie elementy, przez co jest on niezastąpiony przy dostosowywaniu fotografii do potrzeb materiałów promocyjnych czy kampanii reklamowych.

Operator DTP – Zajmuje się on odpowiednim złożeniem tekstu i obrazu, tak, by nadawał się on do wykorzystania w ostatecznej publikacji. Ponieważ powyższy opis może być nieco niejasny dla osób, które wcześniej nie współpracowały z operatorem DTP, posłużymy się prostym przykładem. Weź do ręki dowolne czasopismo (najlepiej do tego celu nada się prasa kobieca, ale może być to też każda inna gazeta). Zwróć uwagę na tekst i obrazki umieszczone w czasopiśmie. Tekst rozmieszczony jest w kolumnach, które oplatają obrazki. W miejscach, gdzie tekst spotyka się z ilustracją litery często zmieniają swój kolor tak, by pozostać czytelnymi i stworzyć harmonijną całość. Tekst jest w niektórych miejscach pogrubiony tak, by przykuwał uwagę. Grafiki znajdujące się w czasopiśmie są natomiast w niektórych miejscach rozmyte, by w innych tworzyć wyraźne linie. Operator DTP zajmuje się właśnie tym, by z otrzymanego tekstu i grafiki stworzyć miłą dla oka całość, która następnie może zostać wykorzystana w czasopiśmie, na bilbordzie reklamowym, ulotce czy w książeczce ofertowej.

Zarobki w branży graficznej

Zgodnie z najnowszymi danymi (stan na styczeń 2022r.) przeciętne wynagrodzenie grafików wynosi około 4 840 PLN brutto. Według redakcji GRAFMAG projektanci zatrudnieni w dużych firmach mają szansę na wynagrodzenie powyżej 8500 zł netto. Miesięczne zarobki są również uzależnione od formy zatrudnienia. Najpopularniejszą formą jest zatrudnienie na zasadzie kontraktu B2B (Business to Business).

Predyspozycje do zawodu w branży graficznej

Niemal każda firma potrzebuje materiałów graficznych, szczególnie gdy jest obecna w sieci i intensywnie działa w ramach marketingu internetowego. Projektant grafiki zajmuje się przygotowaniem materiałów reklamowych, znaków firmowych, okładek książek, a także projektowaniem publikacji oraz stron internetowych. Technik grafiki i poligrafii przygotowuje również materiały do drukowania cyfrowego, także w technologii 3D. Jeśli cechuję Cię umiejętność twórczego myślenia, jesteś osobą komunikatywną i kreatywną doskonale odnajdziesz się w tej branży. Jest to zawód, który wymaga bieżącej znajomości trendów i śledzenia nowości technicznych. Wymaga zdobywania ciągłych umiejętności zawodowych.

Technik grafiki i poligrafii

Podczas nauki na kierunku Technik grafiki i poligrafii możesz zdobyć dwie państwowe kwalifikacje. Pierwsza kwalifikacja przygotuje Cię do wykonywania prac graficznych i publikacji cyfrowej, druga umożliwi drukowanie cyfrowe i obróbkę druków. Po ukończeniu kwalifikacyjnego kursu zawodowego otrzymasz zaświadczenie o posiadaniu danej kwalifikacji. Zakończenie nauki i zdanie egzaminu państwowego jest równoznaczne z uzyskaniem tytułu technika. Czas trwania całego kursu to 2,5 roku. Szeroki zakres nauki obejmuje takie przedmioty jak: język obcy zawodowy, bhp, organizacja pracy zespołu, projektowanie graficzne i projektowanie publikacji, poligrafia. Dodatkowo zdobędziesz kompetencje z zakresu poligrafii: podstawy dziedziny, rysunek techniczny, maszyny i urządzenia cyfrowe, modelowanie i drukowanie 3D.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie będzie widoczny.


*