Impreza firmowa dla pracowników z branży IT – co należy wziąć pod uwagę?

Aż 66 proc. Polaków dąży do nawiązania bliskiej znajomości ze swoimi współpracownikami – wynika z badania „Budowanie bliskich relacji w pracy w Polsce. Badanie 2022” przeprowadzonego przez InterviewMe. Aż 80 proc. z nich przyznaje, że dzięki dobrej atmosferze w firmie i posiadaniu obok siebie firmowych przyjaciół, pracownik czerpie większą przyjemność z pracy, pracuje lepiej i wydajniej. Wiedzą o tym pracodawcy, którzy przynajmniej raz w roku organizują integrację dla pracowników. Jak zbliżyć do siebie osoby z branży IT? Co należy wziąć pod uwagę? Podpowiadamy.

Relacje z ludźmi są ważne dla czerpania satysfakcji z życia zawodowego i prywatnego. Ponad 57 proc. zatrudnionych osób przyznaje, że w swojej pracy lubi większość osób, zaś jedynie 3 proc. jest zdania, że dobrze czuje się w towarzystwie tylko jednej osoby ze swojego przedsiębiorstwa. Dużą rolę w procesie budowania szacunku wśród pracowników i nawiązywaniu przyjaźni odgrywają imprezy firmowe. Coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na organizację eventów po godzinach pracy. Należy jednak pamiętać, że każda grupa zawodowa jest charakterystyczna i zorganizować imprezę firmową w taki sposób, by spełnić oczekiwania pracowników.

Branża IT to głównie mężczyźni

Szacuje się, że rynek IT wzrośnie w latach 2021-2026 o 4,8 proc. – wynika z najnowszego badania „Badanie Społeczności IT 2022”. Zaledwie 14 proc. osób zatrudnionych w tym sektorze stanowią kobiety. To cenna informacja dla pracodawców, którzy chcą zorganizować imprezę firmową.

 – I tu pojawia się pierwsza cenna informacja dla organizatorów imprez firmowych. Przeważającą część osób zatrudnionych w IT stanowią mężczyźni. Zatem atrakcje na wydarzeniu powinny być dobrane w odpowiedni sposób z uwzględnieniem zainteresowań tej grupy odbiorców. Z naszego doświadczenia wynika, że świetnie sprawdzają się wyprawy w góry. Impreza firmowa zazwyczaj trwa od 1 do 2 dni, ale konieczne jest zorganizowanie dodatkowych atrakcji. Mężczyźni zatrudnieni w IT zwykle posiadają analityczny umysł, zatem sprawdzają się w wycieczkach terenowych, gdzie konieczne jest posługiwanie się mapą czy kompasem, a także w wyprawach survivalowych – wyjaśnia Sebastian Kopiej z agencji eventowej Commplace. – Nie oznacza to, że tego typu atrakcje są jedynie dla mężczyzn. Niemniej jednak branża IT upodobała sobie survival w górach.

Wyzwania dla pracodawcy

34 proc. osób zatrudnionych w IT to młodzi pracownicy w wieku od 25 do 30 lat. Natomiast aż 18 proc. stanowią bardzo młodzi ludzie w wieku od 18 do 24 lat. To ogromne wyzwanie na pracodawcy. Pracownicy IT zazwyczaj pracują zdalnie, nie widują się na co dzień w biurze. Zintegrowanie grupy osób, która nie widuje się na co dzień jest ogromnym wyzwaniem. Ponadto, Pokolenie Z ma swoje nawyki i preferencje, o których należy pamiętać.

 – Młode Pokolenie Z wychowane w dobie Internetu jest zdigitalizowane i niezwykle świadome. Ma dostęp do informacji non stop – mówi ekspert z Dworu Korona Karkonoszy. – Osoby te cenią obcowanie z naturą, dlatego pracodawca powinien wybrać pensjonat, który jest zlokalizowany np. w górach. Na pewno nie sprawdzą się duże ośrodki aglomeracyjne. Dla młodych pracowników Istotne jest dobro środowiska naturalnego i ich własne zdrowie. Ośrodek, do którego pojadą, powinien oferować tradycyjne, polskie i ekologiczne wyroby, które charakteryzują się naturalnością i odpowiednim smakiem. A jakie wnętrza są na topie? Pokolenie Z, którego sporą część stanowią pracownicy IT, ceni sobie spersonalizowane hotele, które są urządzone w niebanalnym stylu.

Ponad połowa osób pracujących w IT (54 proc.) jest zatrudnionych w polskich firmach. Podczas organizacji eventów warto zatem podkreślać to, co w naszym kraju najlepsze. Karkonosze zachwycają nie tylko widokami. Posiadają swoją własną kulturę i regionalizm, które z pewnością warto poznać.

Więcej z branży

Grafika komputerowa to na tyle obszerna dziedzina, że nie sposób wskazać kilku obszarów, w których działają osoby wykonujące ten zawód. Zakres ich pracy jest bowiem szeroki i uzależniony m.in. od potrzeb oraz wymagań samego pracodawcy czy klientów. Można jednak wskazać kilka obowiązków, które w większości przypadków są przydzielone grafikowi komputerowemu. Należą do nich m.in. przygotowywanie wizualnej strony kampanii reklamowych, tworzenie ilustracji, rysunków czy grafik na strony internetowe, ulotki, billboardy itp, projektowanie logotypów firm, skład materiałów do druku i wiele innych. Najczęściej graficy muszą korzystać z wielu narzędzi równolegle, w tym zarówno z programów stricte graficznych, jak i służących do montażu wideo, tworzenia animacji czy obróbki zdjęć.

Grafik komputerowy zarobki - na jakim poziomie się kształtują? Tutaj również wiele zależy od miejsca pracy, posiadanych umiejętności, doświadczenia oraz zakresu obowiązków. Szacuje się jednak, że mediana zarobków w tym zawodzie wynosi 4 510 złotych brutto miesięcznie. Jest to jednak wyłącznie uśredniony wynik, a na największe pensje mogą liczyć graficy pracujący w Warszawie, Gdańsku czy Wrocławiu. Tam także notuje się największe zapotrzebowanie na przedstawicieli tego zawodu. Jak to się ma np. do wynagrodzenia informatyków? W tym miejscu warto sprawdzić, ile zarabiają programiści. Pamiętajmy także, że dobrą alternatywą dla pracy na etacie lub współpracy z konkretną firmą jest działanie w ramach własnego przedsiębiorstwa, co jest popularne także wśród grafików komputerowych. 

Czym zajmuje się grafik komputerowy?

Grafik komputerowy musi łączyć w swojej pracy aspekty artystyczne oraz informatyczne. Trudno jednoznacznie scharakteryzować tę profesję, ponieważ zakres obowiązków jest ustalany indywidualnie, w zależności od konkretnych potrzeb. Najogólniej jednak rzecz ujmując, graficy komputerowi zajmują się kampaniami marketingowymi i reklamowymi pod kątem przygotowywania grafik, ilustracji, makiet 3D, projektowaniem ulotek, billboardów, składem papierowych magazynów itp.

Grafik komputerowy - gdzie znajdzie pracę i za ile?

Grafik komputerowy znajdzie zatrudnienie w wielu branżach, w tym przede wszystkim mediach, wydawnictwach, agencjach kreatywnych, reklamowych czy public relations. W dobie ogromnej popularności social mediów graficy komputerowi nie mogą narzekać na brak pracy. Znajdą ją bowiem zarówno w dużych przedsiębiorstwach, gdzie istnieją działy graficzne, jak i w niewielkich firmach.

Podział na grafików i graficzki jest bardzo wyrównany: panowie prowadzą niecałymi dziesięcioma punktami procentowymi. Zawód grafika wykonuje 46,8% kobiet i 54,2% mężczyzn.

Inaczej niż w przypadku copywriterów, projektowaniem graficznym zajmuje się nieco starsza grupa wiekowa – prawdopodobnie ma to związek z tym, że aby zacząć realizować pierwsze komercyjne zlecenia, potrzebna jest wiedza i doświadczenie.

Wśród freelancerów grafików dominują przedstawiciele grupy wiekowej 25-34 lata. Jest ich aż 47,9%. Mniej liczne, choć wciąż zauważalne reprezentacje mają projektanci graficzni w wieku od 18 do 24 lat (24,5%) oraz w grupie pomiędzy 35 a 44 rokiem życia (19,3%).

Pozwala to zauważyć, że projektowanie graficzne popularne jest głównie wśród młodych ludzi, co jednak nie znaczy, że grupy wiekowe powyżej 44 roku życia są w badaniu zupełnie nieobecne. Projektanci w wieku 45-54 stanowią jednak tylko 6,3% badanej próby, a ci powyżej 55 roku życia to zaledwie 1,6%.

Co ciekawe, jeszcze mniejszą reprezentację mają najmłodsi graficy, którzy nie ukończyli jeszcze 18 roku życia: jest ich tylko 0,5%.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie będzie widoczny.


*