Czas droższy od pieniędzy? Work-life balance w agencji Grow

Na wybór pracodawcy wpływa obecnie wiele czynników – oferowane wynagrodzenie, zakres obowiązków, możliwości rozwoju, tryb pracy (zdalny/hybrydowy/stacjonarny), ale też kultura organizacyjna i dostępne benefity pozapłacowe. Temat tych ostatnich jest wciąż chętnie podejmowany przez media czy użytkowników portali społecznościowych. Nic dziwnego – w ofertach firm pojawiają się coraz to nowsze benefity. Nie wszystkie organizacje pamiętają jednak o tym, że dobrze skonstruowana oferta to taka, która odpowiada na realne potrzeby pracowników.

W agencji komunikacyjnej Grow już od wielu lat regularnie prowadzone są badania satysfakcji wśród pracowników. Każdorazowo wybrzmiewa w nich temat świadczeń pozapłacowych, o który pyta firma. Okazuje się, że dla zespołu Grow kluczowe są obecnie te benefity, które oferują dodatkowy czas wolny. To ważne zwłaszcza w tak dynamicznej, agencyjnej pracy, w której osiągnięcie work-life balance była wyzwaniem.

W oparciu o odpowiedzi pracowników agencja uważnie przyjrzała się temu wątkowi i w listopadzie 2022 roku wprowadziła benefit w postaci krótszej o 2h pracy w piątki (do godz. 14).

„Przed wprowadzeniem tego benefitu poszukiwaliśmy usprawnień, które ograniczą nakład pracy, dopasują zadania do tempa zespołu lub zmniejszą czas niezbędny do wykonywania obowiązków. Zadbaliśmy także o komunikację wewnętrzną oraz zewnętrzne, w tym poinformowanie wszystkich klientów. Co ważne, decyzja o wprowadzeniu tego benefitu spotkała się ogromnym entuzjazmem zarówno samych pracowników, jak i naszych partnerów biznesowych” – mówi Łukasz Jarota, Dyrektor Zarządzający agencji Grow.

Po wprowadzeniu benefitu agencja monitorowała, czy wprowadzona zmiana wpłynęła w jakiś sposób na jakość pracy konsultantów oraz terminowość projektów. Wnioski były tylko pozytywne – pracownicy docenili możliwość wcześniejszego rozpoczęcia weekendu, która daje dodatkowy czas na odpoczynek, a żaden z klientów nie odczuł zmiany w negatywny sposób.

W kolejnym badaniu satysfakcji agencja znów zapytała o obszar benefitów i o to, jakie nowe świadczenia chcieliby uzyskać pracownicy. Czas znów okazał się na wagę złota. Wśród padających odpowiedzi pojawiał się m.in. dodatkowy dzień wolny z okazji urodzin. Po kolejnej analizie odpowiedzi i bieżącej sytuacji projektowej z początkiem lutego benefit ten został wprowadzony zgodnie z sugestią pracowników.

„Dla pracowników – zwłaszcza reprezentujących najmłodsze pokolenie na rynku pracy – wartość czasu wolnego jest bardzo duża. Jako organizacja chcemy odpowiadać na takie potrzeby. Poza tym, jak się okazało (dane z naszych wewnętrznych badań wśród pracowników), benefit dotyczący krótszych piątków był „droższy od pieniędzy”, czyli innych materialnych benefitów, jakie oferujemy w firmie. Dlatego zdecydowaliśmy również o wprowadzeniu kolejnego świadczenia tego typu – czyli dnia wolnego z okazji urodzin” – podsumowuje wprowadzenie nowego benefitu Łukasz Jarota.

Oprócz wymienionych wyżej świadczeń pozapłacowych pracownicy Grow mogą liczyć także na prywatną opiekę medyczną, lekcje języka angielskiego, karty Sodexo, dofinansowanie do szkoleń, domowego biura oraz karty Multisport czy też spotkania i wyjazdy integracyjne. Oferta benefitowa Grow jest do lat systematycznie rozbudowywana w oparciu m.in. o wyniki wspomnianych wyżej badań satysfakcji pracowników.

Więcej z branży

Zamykasz komputer, wsiadasz do auta i kierujesz się wprost do pracy. Jak zwykle poranne korki zdecydowanie utrudniają drogę, którą przy braku ruchu byłbyś wstanie pokonać w czasie kilkunastu minut. Przez to masz jednak czas się rozejrzeć.

Na budynku przed tobą ktoś wywiesił nowiutki bilbord zachęcający do zakupu auta marki Citroen. Z twojej prawej strony zalotne spojrzenie rzuca kobieta z reklamy salonu odzieżowego. Dojeżdżasz pod pracę. Ponieważ pracujesz w centrum miasta, zaczepia Cię młoda dziewczyna wręczając ulotkę z ofertą studiów podyplomowych. Wchodzisz do bura.

Twój szef rozmawia właśnie z jakąś nieznaną Ci osobą. Nagle woła Cię, byś przywitał się z nieznajomym. Ten uśmiecha się, ściska twoją dłoń i wręcza wizytówkę. Patrzysz na nią. Ktoś naprawdę dobrze dobrał kolory i czcionkę. Wracasz do swojego biurka z wizytówką w dłoni.

Nagle dopada Cię pewna refleksja. Począwszy od designu twojej ulubionej strony internetowej, przez wręczoną Ci ulotkę aż do wizytówki, wszystko, na co natknąłeś się w swojej drodze do pracy było dziełem przedstawicieli  jednego zawodu. Zawodu,  który pojawił się niedawno, a jak widać, zupełnie zdominował aspekt wizualny dzisiejszego świata. Zawód ten, to oczywiście grafik komputerowy.

Zarobki jak w każdej pracy są zależne od miasta w jakim mieszkamy, doświadczenia i umiejętności. Osoba początkująca zaczyna od niskich stawek 2000 - 2500zł miesiecznie. Grafik bardziej zawansowany 3000zł do 4000zł. Grafik specjalizujący się w grafice 3D, dobry ilustrator, dobry projektant interfejsów w dużym mieście może liczyć na zarobki 6000zł i w górę. 

Grafik komputerowy zapewnia kompleksową obsługę w swojej dziedzinie. Nie można jednak wymagać od grafika tego, by dokonywał czynności wykraczających poza zakres jego obowiązków. Dobrym przykładem są graficy zajmujący się projektowaniem stron internetowych. Są oni odpowiedzialni za stworzenie interfacu oraz grafiki witryny i jej podstron. Po ich stronie leży zmienienie projektu graficznego serwisu www w funkcjonującą całość. Jak już wspomniano, nie można jednak wymagać od grafika, by zakupił domenę, zapewnił hosting czy napisał teksty na stronę (chyba, że w umowie wyraźnie zastrzeżono, że takich czynności się podejmie).

Mimo, że istnieje wiele kategorii grafików, to wszyscy oni posiadają cechy wspólne. W szczególności cechą wspólną wszystkich grafików jest to, że czas, którypoświęcają na stworzenie danego projektu, to nie tylko godziny spędzone przed programami graficznymi. To także czas wykorzystywany na badania rynku czy opracowywanie koncepcji. Najbardziej typowym przykładem może być opracowanie wizytówki albo logo. Czas poświęcony na wykonanie ostatecznej wersji jest nieporównywalnie krótszy od tego potrzebnego na określenie, jakie logo będzie najbardziej odpowiednie dla danej branży oraz jaki układ elementów będzie prezentował się najlepiej.

Kolejnym elementem wspólnym charakterystycznym dla przedstawicieli tego zawodu jest brak związania grafikaz konkretnym miejscem pracy. Ze względu na fakt, że głównym narzędziem pracy grafika jest komputer, jego mobilność jest ograniczona jedynie dostępem do elektryczności oraz Internetu. Poszukując grafika nie powinniśmy ograniczać się więc do terenu zamieszkiwanej przez nas miejscowości. Powinniśmy natomiast poszukiwać osoby, której specjalizacja najbardziej odpowiada zleceniu, które zamierzamy jej powierzyć.

Wspólną cechą wszystkich grafików jest także to, że współpraca z nimi nie wymaga spotkania w cztery oczy. Wszystkie wytyczne jesteśmy w stanie powierzyć za pośrednictwem poczty elektronicznej, ewentualnie podczas rozmowy telefonicznej.

Niezależnie od specjalizacji, każdy grafik zmuszony jest do stałego rozwijania swoich umiejętności. Profesja grafika podlega nieustannym przemianom. Z roku na rok produkowane są komputery, które przewyższają swoją mocą obliczeniową dotychczasowe modele. To samo dotyczy oprogramowania. Softwere obecnie dostępny na rynku daje znacznie większe możliwości niż jego wcześniejsze wersje. Wywołuje to konieczność stałego zakupu nowego sprzętu i oprogramowania, ale również ciągłej nauki. Nie jest możliwe nadążanie za pojawiającymi się zmianami bez ciągłego dokształcania się.

Graficy (mimo dość dużego nasycenia rynku) nadal są atrakcyjnymi specjalistami dla wielu pracodawców – od największych, międzynarodowych agencji reklamowych, po niewielkie firmy, funkcjonujące w rynkowych niszach.

Oczywiście zawód grafika daje też szerokie możliwości samodzielnego realizowania się jako współpracujący z różnymi podmiotami freelancer – to opcja dla osób ceniących sobie pracę na własnych warunkach.

Chcący się utrzymać na rynku grafik musi być osobą kreatywną, ale zarazem bardzo obowiązkową i umiejącą pracować w sposób elastyczny oraz wielopłaszczyznowy (od projektu do projektu). Zmienność i dynamika w znacznym stopniu decydują o tym, że średnia wieku w zawodzie grafika komputerowego jest niska (ok. 30 lat).

Jeśli wykazujemy się takimi cechami i czujemy, że w pokonaniu pierwszych progów pomoże nam pasja i wrodzone umiejętności graficzne – warto spróbować swoich sił odpowiednio szybko. Dobre, czyli rozbudowane i urozmaicone portfolio, to najlepsza przepustka do kariery w branży graficznej.

Na początku liczy się każdy wykonany projekt, dlatego wchodząc do zawodu, skupiajmy się nie tylko na wiedzy teoretycznej, ale nie bójmy się podejmować zawodowych wyzwań już w trakcie studiów czy/i uzyskiwania kolejnych zawodowych szlifów.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie będzie widoczny.


*