„Czas bez zegara” – instalacja audowizualna w Galerii Basztaw ramach Cracow Art Week KRAKERS

Centrum Kultury Dworek Białoprądnicki zaprasza na wydarzenie, w czasie którego zegary stracą swoje znaczenie, a jedyną wskazówką do poruszania się w czasoprzestrzeni będzie odczuwanie.

W ramach tegorocznej edycji Cracow Art Week KRAKERS 20 kwietnia w Galerii Baszta odbędzie się wystawa CZAS BEZ ZEGARA – to audiowizualna instalacja ukraińskiej artystki Marii Varlyginy. W akcie poetyckiej retrospekcji artystka przywołuje audialne obrazy rodzimego Charkowa, Dniepra, Odesy i Kijowa.

“Głowa, ręce, nogi, czas. Woreczek. Do którego wszystko wpada. Wkładam tam serce, i oczy zaczynają widzieć rzeczy, które teraz stały się dziwne tylko przez to, że przekroczyły bramy czasu – o matko, co robisz Charków, tu, w Krakowie?! Nic nie widać.

Chwila bardzo długi czas złotooki Koperniku stwórz mnie na nowo, pieśnią wrzasku odgłosów przeszłego zbudowałam swoją świątynie.

Przypominam i nie wiem, który to rok, który to dzień. Może stało się tak, ponieważ przeżyłam to zupełnie sama i nie mam nikogo ani niczego, na czym mogłabym się oprzeć. Nie zostawiłam żadnego śladu, zrobiłam wszystko, aby wspomnienie było ponadczasowe. Może stało się tak, bo moje ciało przestało być mi wierne do końca. Wspomnienia zaczynają istnieć w osobnym, cichym życiu, czasem przychodzą do mnie, a czasem okrutnie nie chcą zwrócić mi twarzy moich bliskich.

Czas bez zegara jest wtedy, gdy nie pamiętam roku, ale pamiętam stan. Kiedy pamiętam, zaczynam żyć w innym czasie, jakbym wypadła z codziennej rutyny, która obraca zegar”. [Mariia Varlygina]

Mariia Varlygina (Charków, Ukraina) to doktorantka na Wydziale Polonistyki SDNH UJ oraz antropolożka, badaczka kultury wizualnej i kuratorka. Od 2017 r. współpracuje z YermilovCentre, MOKSOP czy Chekachkov Photo Academy. Od 2022 roku jest główną kuratorką galerii site-specific Baszta (Kraków), realizując przy tym projekty w Ukrainie, Polsce, Niemczech. Redaktorka i autorka tekstów dla Centrum Sztuki Współczesnej „YermilovCenter” w Charkowie (2020-2022). Wcześniej art menedżerka kultury w „YermilovCenter” (2019-2020), a także przez trzy lata menadżerka mediów społecznościowych i menedżerka społeczności w Akademii Fotografii Czekachkowa (2017-2020).

Kuratorką eksperymentu o nazwie „Czas bez zegara” jest z kolei Dorota Halberda, będąca jednocześnie autorką podcastu o muzyce, kulturze i sztuce, która kieruje naszą uwagę na to, co nieuchwytne i na to, co istotne. „Czas bez zegarka” to nie tylko wystawa, to przestrzeń refleksji nad istnieniem.

Więcej z branży

Projektowanie graficzne to szerokie pojęcie, które obejmuje zarówno pracę z grafiką wektorową (samodzielne tworzenie obrazów), jak i z grafiką rastrową (przekształcanie i poprawianie zdjęć). Oprócz tych dwóch popularnych dziedzin projektowanie graficzne obejmuje również tworzenie grafik 3D, jak i prace związane ze składem i przygotowaniem tekstu do druku (DTP).

Jakie prace najczęściej zleca się grafikom? Do branżowej codzienności należy projektowanie grafik na media społecznościowe, na blogi firmowe, wszelkie typy ulotek, reklamówek, katalogów i plakatów promocyjnych.
To jednak dopiero początek długiej listy – po nich plasują się zlecenia na przygotowanie grafik i całych layoutów na strony www lub do aplikacji mobilnych. Każdy element, jaki widzisz na stronie, wyszedł spod ręki projektanta: tu nie ma miejsca na przypadki.

Bardziej złożone prace graficzne to… wspomniane tworzenie logo firmy. Profesjonaliści, którzy poważnie myślą o swojej marce, wiedzą, że logo to wisienka na torcie, jakim jest cały system identyfikacji wizualnej. To właśnie projektowanie takich kompleksowych rozwiązań jest najciekawszym i najbardziej satysfakcjonującym wyzwaniem w pracy grafika.

Jakie jeszcze prace zleca się projektantom w Polsce? Rosnąca popularność e-commerce zwiększa zapotrzebowanie zarówno na profesjonalny retusz zdjęć produktowych jak i… na fotorealistyczne wizualizacje 3D.
3D jest przy tym jednym z ważniejszych trendów w projektowaniu graficznym. Jego możliwości rosną – trójwymiarowe obrazy nie tylko zastępują prawdziwe produkty w katalogach firmowych, ale również oferują przedstawienia przekrojów, modele zamówień czy wizualizacje.

Osobną kategorią prac graficznych jest skład tekstu i przygotowanie go do druku. Wymaga nie tylko dużej cierpliwości i wyobraźni, ale również specjalistycznej wiedzy dotyczącej typografii.

Czym zajmuje się grafik komputerowy?

Grafik komputerowy musi łączyć w swojej pracy aspekty artystyczne oraz informatyczne. Trudno jednoznacznie scharakteryzować tę profesję, ponieważ zakres obowiązków jest ustalany indywidualnie, w zależności od konkretnych potrzeb. Najogólniej jednak rzecz ujmując, graficy komputerowi zajmują się kampaniami marketingowymi i reklamowymi pod kątem przygotowywania grafik, ilustracji, makiet 3D, projektowaniem ulotek, billboardów, składem papierowych magazynów itp.

Grafik komputerowy - gdzie znajdzie pracę i za ile?

Grafik komputerowy znajdzie zatrudnienie w wielu branżach, w tym przede wszystkim mediach, wydawnictwach, agencjach kreatywnych, reklamowych czy public relations. W dobie ogromnej popularności social mediów graficy komputerowi nie mogą narzekać na brak pracy. Znajdą ją bowiem zarówno w dużych przedsiębiorstwach, gdzie istnieją działy graficzne, jak i w niewielkich firmach.

Rozwój technik informatycznych w znaczący sposób wpłynął na wiele zawodów. Jedną z profesji w dużym stopniu związanych z IT jest grafika. Programy graficzne są niezbędną bazą dla pracy grafików, co nie oznacza, że nie muszą się oni wykazywać podobnymi cechami, jak ich koledzy sprzed kilkudziesięciu lat. Nadal w zawodzie tym liczą się takie umiejętności jak: talent plastyczny, biegłość techniczna, skrupulatność, dokładność i jednocześnie – kreatywność.

Dobry grafik to osoba posiadająca niezbędny zasób umiejętności twardych i miękkich. Liczy się też jeszcze coś szczególnego – pasja – która nie tylko nie pozwoli popaść w zawodową rutynę, ale sprawi, że profesjonalny rozwój (a co za tym idzie – śledzenie szybko zachodzących w tej branży zmian) nie będzie niemiłą koniecznością.

Fotografia studyjna

Fotografia studyjna to rodzaj fotografii, która jest wykonywana w kontrolowanych warunkach studia fotograficznego, zazwyczaj za pomocą specjalistycznego sprzętu oświetleniowego i tła. Fotografia studyjna charakteryzuje się starannym podejściem do oświetlenia, kompozycji, detali i kontroli nad całą sceną.

Oto kilka kluczowych elementów związanych z fotografią studyjną:

  1. Oświetlenie: Jednym z głównych elementów w fotografii studyjnej jest kontrolowane oświetlenie. Fotografowie studyjni często korzystają z różnych źródeł światła, takich jak lampy błyskowe, światła ciągłe, softboxy czy lampy studyjne, aby uzyskać pożądane efekty i uniknąć niechcianych cieni.
  2. Tło: W studio fotograficznym często używa się jednolitego tła, które pozwala skupić uwagę na fotografowanym obiekcie. Tła mogą być różnokolorowe lub jednolite, a ich wybór zależy od zamierzonego efektu i stylu fotografii.
  3. Kontrola nad kompozycją: Fotografowie studyjni mają pełną kontrolę nad kompozycją zdjęcia. Mogą skupić się na szczegółach, eksperymentować z kątami, ustawiać oświetlenie w taki sposób, aby podkreślało cechy obiektu oraz stosować różnorodne techniki kompozycyjne.
  4. Sprzęt fotograficzny: Do fotografii studyjnej używa się zazwyczaj aparatów cyfrowych o wysokiej rozdzielczości, które pozwalają na uzyskanie szczegółowych i wyraźnych obrazów. W przypadku portretów mogą być używane specjalistyczne obiektywy, takie jak portretowe, aby uzyskać korzystne efekty.
  5. Retuszowanie i edycja: Po zrobieniu zdjęć, fotografowie studyjni często korzystają z programów do edycji fotografii, takich jak Adobe Photoshop, do retuszowania, poprawiania kolorów, usuwania niedoskonałości i dostosowywania ogólnej jakości obrazu.
  6. Zastosowania: Fotografia studyjna może być używana w różnych celach, takich jak portrety, sesje rodzinne, sesje ślubne, fotografie reklamowe produktów, zdjęcia mody czy fotografie artystyczne. Jest to także popularny sposób na uzyskanie profesjonalnych zdjęć do dokumentów lub portfolio.

Fotografia studyjna daje fotografowi pełną kontrolę nad procesem tworzenia obrazu, co pozwala na uzyskanie pożądanych efektów w kontrolowanych warunkach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *