Centrum Kultury Dworek Białoprądnicki zaprasza na wydarzenie, w czasie którego zegary stracą swoje znaczenie, a jedyną wskazówką do poruszania się w czasoprzestrzeni będzie odczuwanie.
W ramach tegorocznej edycji Cracow Art Week KRAKERS 20 kwietnia w Galerii Baszta odbędzie się wystawa CZAS BEZ ZEGARA – to audiowizualna instalacja ukraińskiej artystki Marii Varlyginy. W akcie poetyckiej retrospekcji artystka przywołuje audialne obrazy rodzimego Charkowa, Dniepra, Odesy i Kijowa.
“Głowa, ręce, nogi, czas. Woreczek. Do którego wszystko wpada. Wkładam tam serce, i oczy zaczynają widzieć rzeczy, które teraz stały się dziwne tylko przez to, że przekroczyły bramy czasu – o matko, co robisz Charków, tu, w Krakowie?! Nic nie widać.
Chwila bardzo długi czas złotooki Koperniku stwórz mnie na nowo, pieśnią wrzasku odgłosów przeszłego zbudowałam swoją świątynie.
Przypominam i nie wiem, który to rok, który to dzień. Może stało się tak, ponieważ przeżyłam to zupełnie sama i nie mam nikogo ani niczego, na czym mogłabym się oprzeć. Nie zostawiłam żadnego śladu, zrobiłam wszystko, aby wspomnienie było ponadczasowe. Może stało się tak, bo moje ciało przestało być mi wierne do końca. Wspomnienia zaczynają istnieć w osobnym, cichym życiu, czasem przychodzą do mnie, a czasem okrutnie nie chcą zwrócić mi twarzy moich bliskich.
Czas bez zegara jest wtedy, gdy nie pamiętam roku, ale pamiętam stan. Kiedy pamiętam, zaczynam żyć w innym czasie, jakbym wypadła z codziennej rutyny, która obraca zegar”. [Mariia Varlygina]
Mariia Varlygina (Charków, Ukraina) to doktorantka na Wydziale Polonistyki SDNH UJ oraz antropolożka, badaczka kultury wizualnej i kuratorka. Od 2017 r. współpracuje z YermilovCentre, MOKSOP czy Chekachkov Photo Academy. Od 2022 roku jest główną kuratorką galerii site-specific Baszta (Kraków), realizując przy tym projekty w Ukrainie, Polsce, Niemczech. Redaktorka i autorka tekstów dla Centrum Sztuki Współczesnej „YermilovCenter” w Charkowie (2020-2022). Wcześniej art menedżerka kultury w „YermilovCenter” (2019-2020), a także przez trzy lata menadżerka mediów społecznościowych i menedżerka społeczności w Akademii Fotografii Czekachkowa (2017-2020).
Kuratorką eksperymentu o nazwie „Czas bez zegara” jest z kolei Dorota Halberda, będąca jednocześnie autorką podcastu o muzyce, kulturze i sztuce, która kieruje naszą uwagę na to, co nieuchwytne i na to, co istotne. „Czas bez zegarka” to nie tylko wystawa, to przestrzeń refleksji nad istnieniem.
Nasza historia zaczęła się od pasji do fotografii studyjnej – to właśnie od niej rozpoczęliśmy naszą przygodę z tworzeniem wartościowych treści w internecie. Przez lata rozwijaliśmy się, zdobywaliśmy nowe doświadczenia i poszerzaliśmy horyzonty. Dziś „Fotografia Studyjna” to miejsce, gdzie znajdziesz nie tylko artykuły o fotografii, ale także o poligrafii, kulturze i pracy.
Jesteśmy zespołem redakcyjnym, który łączy różnorodne zainteresowania i kompetencje. Każdy z nas wnosi do portalu swoją unikalną perspektywę, dzięki czemu nasze artykuły są ciekawe, rzetelne i inspirujące. Naszą misją jest dzielenie się wiedzą, inspirowanie do twórczych działań oraz wspieranie rozwoju osobistego i zawodowego naszych czytelników.
Fotografia studyjna to rodzaj fotografii, która jest wykonywana w kontrolowanych warunkach studia fotograficznego, zazwyczaj za pomocą specjalistycznego sprzętu oświetleniowego i tła. Fotografia studyjna charakteryzuje się starannym podejściem do oświetlenia, kompozycji, detali i kontroli nad całą sceną.
Oto kilka kluczowych elementów związanych z fotografią studyjną:
- Oświetlenie: Jednym z głównych elementów w fotografii studyjnej jest kontrolowane oświetlenie. Fotografowie studyjni często korzystają z różnych źródeł światła, takich jak lampy błyskowe, światła ciągłe, softboxy czy lampy studyjne, aby uzyskać pożądane efekty i uniknąć niechcianych cieni.
- Tło: W studio fotograficznym często używa się jednolitego tła, które pozwala skupić uwagę na fotografowanym obiekcie. Tła mogą być różnokolorowe lub jednolite, a ich wybór zależy od zamierzonego efektu i stylu fotografii.
- Kontrola nad kompozycją: Fotografowie studyjni mają pełną kontrolę nad kompozycją zdjęcia. Mogą skupić się na szczegółach, eksperymentować z kątami, ustawiać oświetlenie w taki sposób, aby podkreślało cechy obiektu oraz stosować różnorodne techniki kompozycyjne.
- Sprzęt fotograficzny: Do fotografii studyjnej używa się zazwyczaj aparatów cyfrowych o wysokiej rozdzielczości, które pozwalają na uzyskanie szczegółowych i wyraźnych obrazów. W przypadku portretów mogą być używane specjalistyczne obiektywy, takie jak portretowe, aby uzyskać korzystne efekty.
- Retuszowanie i edycja: Po zrobieniu zdjęć, fotografowie studyjni często korzystają z programów do edycji fotografii, takich jak Adobe Photoshop, do retuszowania, poprawiania kolorów, usuwania niedoskonałości i dostosowywania ogólnej jakości obrazu.
- Zastosowania: Fotografia studyjna może być używana w różnych celach, takich jak portrety, sesje rodzinne, sesje ślubne, fotografie reklamowe produktów, zdjęcia mody czy fotografie artystyczne. Jest to także popularny sposób na uzyskanie profesjonalnych zdjęć do dokumentów lub portfolio.
Fotografia studyjna daje fotografowi pełną kontrolę nad procesem tworzenia obrazu, co pozwala na uzyskanie pożądanych efektów w kontrolowanych warunkach.